راهنمای خرید اسپیکر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اگر جزو کاربرانی هستید که به پخش موزیک علاقه دارند. یقینا کیفیت و قدرت صدا برایتان اهمیت ویژه‌ای دارد مطالعه راهنمای خرید اسپیکر می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید یک اسپیکر با کیفیتی را برای خود تهیه نمائید. همین ویژگی‌ها می‌تواند گوش دادن به موسیقی را برای کابر لذت بخش‌تر کند. خرید اسپیکر نکته حائز اهمیتی است. در این مقاله قصد داریم با نکاتی راجع به اسپیکر آشنا شوید تا بتوانید انتخاب و خرید بهتری داشته باشید. بنابراین این مبحث راهنمای خرید اسپیکر را مطالعه نمائید.

خرید اسپیکر با کیفیت - راهنمای خرید اسپیکر

نیازتان را مشخص کنید

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین نکاتی که در هنگام انتخاب و خرید اسپیکر وجود دارد این است که نیازتان را برای خرید اسپیکر مشخص کنید. از آن جایی که اسپیکرها در انواع مختلف از جمله : بلوتوثی، قابل حمل، رومیزی یا (دسکتاپی)، خانگی، ساندبار و مانیتورینگ وجود دارند. که هر کدام از انواع آن‌ها جایگاه و کاربرد مشخصی دارند. به طور مثال، اسپیکرهای خانگی از آن جا که به راحتی به تلویزیون متصل می‌شوند برای تماشای فیلم بسیار مناسب هستند. برای پخش موسیقی در محیطهای ورزشی و یا مهمانی در منزل یا سالن‌های بزرگ، اسپیکرهای دسکتاپی با ظاهر اسپورت و قدرت بالا، شور و هیجان زیادی ایجاد می‌کنند. همچنین قدرت صدای بیشتری دارند. اگر زمینه حرفه‌ی اصلی شما، ساخت موسیقی است، باید حتما به سراغ اسپیکرهای مانیتورینگ بروید تا جزییات صدای تولید شده را با دقت بیشتری بررسی نمایید.

همچنین اگر هم اهل سفر و گشت و گذار هستید و زمان زیادی را در فضای باز می‌گذرانید،  از اسپیکرهای قابل حمل یا پرتابل استفاده کنید. چون هم ابعاد کوچکی دارند و هم قابل حمل هستند. البته نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که اسپیکرهای قابل حمل نیاز به ‌باتری و شارژ شدن دارند. بنابراین لازم است هنگام خرید، ظرفیت باتری و مدت زمان پخش آن‌ها را در نظر بگیرید و محصولی متناسب با نیاز و کاربری خود انتخاب و تهیه کنید.

یک نمونه از محصولات اسپیکر: اسپیکر قابل حمل بلوتوثی جی بی ال JBL Clip 3

به چه اسپیکری نیازی دارید - راهنمای خرید اسپیکر

قدرت و کیفیت صدا

هدف اصلی کاربر از خرید اسپیکر، گوش دادن به موسیقی، تماشای ویدئو و یا بازی با صدای بلند، شفاف و با قدرت و کیفیت است. برخی مواقع سیستم صوتی مد نظر خود را به صورت اینترنتی خریداری میکنیم. در این روش امکان تست کردن صدای اسپیکر برای کاربر وجود ندارد. بنابراین مقایسه و انتخاب خود را باید به مشخصات فنی که روی باکس دستگاه یا سایت است محدود کنید. برای بررسی دقیق کیفیت صدا به مشخصاتی چون : توان خروجی، میزان حساسیت و میزان آمپدانس اسپیکر باید توجه کرد.

برای بررسی توان خروجی اسپیکر به دو اصطلاح RMS Watts و PEAK  Watts توجه کنید. RMS: مخفف Root mean square می‌باشد که نشان‌دهنده قدرت واقعی اسپیکر بوده و با واحد وات نمایش داده می‌شود. RMS متوسط توانی است که یک اسپیکر می‌تواند به صورت مداوم و بدون کاهش کیفیت صدا، آن حجم صدا را تحمل کند. به عبارت دیگر، یک اسپیکر می‌تواند حجم گسترده‌ای از صداها را بر مبنای وات در لحظاتی کوتاه ایجاد نماید. اما به صورت مداوم تحمل این فشار برای اسپیکرها غیرممکن است. قطعا به آن آسیب وارد می‌شود. همچنین علاوه بر RMS اصطلاح دیگری با عنوان Peak Power نیز وجود دارد که حداکثر توانی را که اسپیکر می‌تواند برای مدت زمانی کوتاه تحمل کند را به نمایش می‌گذارد. بنابراین نتیجه می‌گیریم که هرچه مقدار RMS و PEAK اسپیکر بیشتر باشد، توان خروجی اسپیکر بالاتر است.

قدرت و کیفیت صدا اسپیکر - راهنمای خرید اسپیکر

میزان حساسیت دسیبل

میزان حساسیت در اسپیکر را با علامت دسیبل dB نمایش می‌دهند. دسیبل به این معنا است که اسپیکر با هر وات نیرو، چه میزان صدایی را ارائه می‌دهد. به صورت کلی، اسپیکری با ظرفیت 88 دسیبل، صدای متوسط و ملایمی را پخش می‌کند. اگر حساسیت اسپیکر کمتر از 84 دسیبل باشد، صدایی ضعیف و بالای 92 دسیبل صدایی با بهترین کیفیت را برای کاربران ارائه می‌دهد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هرچه عدد میزان حساسیت اسپیکر بیشتر باشد صدای بهتری را نیز تولید می‌کند.

میزان حساسیت دسیبل اسپیکر - راهنمای خرید اسپیکر

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”none”][vc_column][vc_separator color=”juicy_pink” border_width=”4″ css_animation=”none”]محصولی برای نمایش وجود ندارد.[vc_separator color=”juicy_pink” border_width=”4″ css_animation=”none”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css_animation=”none”]

میزان امپدانس

میزان امپدانس به سطح مقاومت الکتریکی یک اسپیکر یا بلندگو گفته می‌شود. با واحد اهم ohms و حرف z نمایش داده می‌شود.  اسپیکر های دارای میزان امپدانس پایین (بین 4 و 16 اهم) و یا بالا (25، 70 و 100 ولت) هر کدام دارای کاربرد به خصوصی می‌باشند. نکته قابل توجه درباره امپدانس این است که امپدانس اسپیکر باید در محدوده‌ی مقدار مقاومتی که آمپلی‌فایر شما از آن پشتیبانی می‌کند باشد. اسپیکر jbl یکی از موارد مناسب است.

میزان امپدانس - راهنمای خرید اسپیکردرگاه‌های اتصال

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام انتخاب و خرید اسپیکر باید مورد توجه قرار بگیرد، پشتیبانی آن‌ها از انواع اتصال ‌دهنده‌ها می‌باشد. اسپیکرها می‌توانند به صورت باسیم و یا بدون سیم با سیستم‌ های مختلف اتصال برقرار کنند. انواع اتصال دهنده‌های پرکاربرد اسپیکرها شامل: جک 3.5 میلیمتری، کابل  AUX، بلوتوث، پورت  USB، درگاه کارت حافظه و Wi-Fi هستند. وجود هر یک از این اتصال ‌دهنده‌ها در اسپیکر می‌تواند در زمان استفاده تجربه و حس بهتری را برای کاربر به وجود بیاورد. پس سعی کنید اسپیکری را انتخاب کنید که بتواند از طریق درگاه‌ها و راه های ارتباطی مختلفی به دستگاه‌ها متصل شود.

 

درگاه‌های اتصال اسپیکر - راهنمای خرید اسپیکر

جنس بدنه و ابعاد

ابعاد اسپیکر در کیفیت پخش صدا و حتی قدرت آن نیز تاثیر دارد. هنگام انتخاب اسپیکر باید درنظر بگیریم که ابعاد اسپیکر ارتباط مستقیمی با محیط مدنظر ما داشته باشد. اگر می‌خواهید در سالنی بزرگ اسپیکر را مورد استفاده قرار دهید. یک سیستم صوتی که دارای ابعاد بزرگ‌تر و قدرت بیشتری می‌باشند؛ انتخاب مناسبی بوده. اما همین سیستم‌‌های قدرتمند و حرفه‌ای در فضاهای کوچک، انتخاب مناسبی نیستند. به دلیل ابعاد بزرگ بسیار جای گیر می‌باشند. همچنین فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

در مقابل نیز اسپیکرهایی با ابعاد کوچک وجود دارند. هم فضای کمی را اشغال می‌کنند و هم صدای مطلوبی ارائه می‌دهند. این اسپیکر ها برای استفاده در فضاهای کوچکتر نظیر اتاق کار یا اتاق خواب بسیار مناسب هستند. علاوه بر اندازه به جنس بدنه اسپیکر نیز باید توجه کرد. زیرا یکی از عواملی که بر کیفیت صدا در اسپیکرها تاثیر دارند جنس و کیفیت ساخت بدنه آن‌ها است.

جنس بدنه و ابعاد اسپیکر - راهنمای خرید اسپیکر

 

امیدوارم با خواندن این مطلب خرید آسان‌تری را تجربه کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]