اهمیت رتبه بندی اینماد (نماد اعتماد الکترونیک)

 

اهمیت رتبه بندی اینماد (نماد اعتماد الکترونیک)

 

 

 

 

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک،نمادی است که از حدود ده سال پیش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت به کسب و کارهای اینترنتی اهدا شد. در نوار پایینی لینک سایت نماد اعتماد الکترونیک، پنج گزینه ی لوزی شکل کوچک وجود دارند که بعنوان ستاره در اینماد محسوب میشوند و محل روشن شدن ستاره های این نماد میباشند، ستاره های اینماد با رنگ طلایی نمایش داده میشوند که وابسته به مقدار اعتبار هر سایت متغیر است. فرایند رتبه بندی اینماد و تعداد ستاره ها،نشان دهنده ی درجه ی اعتبار سایت و امتیازی است که از طرف مرکز اینماد به هر سایت داده میشود. اینماد یکی از راه های تشخیص معتبر بودن فروشگاه اینترنتی معتبر می باشد.

داشتن اینماد برای هر سایت باعث بالارفتن اطمینان مشتریان برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود؛ برای دریافت این نماد دارا بودن پروانه کسب فرشگاه‌های اینترنتی الکترونیکی الزامی است به دلیل اینکه اطلاعات فروشگاه‌ها در مراجع رسمی ثبت و مورد نظارت قرار گرفته میشود و کاربران سایت با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به خرید اینترنتی خود میپردازند. لازم به ذکر است که فعلا ثبت اینماد در قانون جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت نیست اما به زودی برای نظارت تمامی وبسایتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک، دریافت ای‌نماد الزامی خواهد شد.

باغ کالا دارای چندین نماد از جمله : انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی، توسعه زیست بوم شرکت های خلاق، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران، نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال و نماد اعتماد الکترونیک میباشد که در رتبه بندی میان سایت ها نیز از نظر سازمان مدیریت صنعتی کشور موفق به اخذ ۴ ستاره شده است.

برای مطمئن شدن از درستی و صحت e نماد باید توجه داشته باشید که از یک عکس یا آیکون استفاده نشده باشد و با کلیک روی نماد، سایت نماد اعتماد الکترونیکی نمایش داده شود و شناسه کسب و کار سایت مورد نظر حتما ذکر شده باشد.

 

کارایی enamad

 

اینماد برای کاربرانی مهم است که قصد راه اندازی وب سایت آنلاین را دارند. تمامی سایت های آنلاین باید حتما نسبت به دریافت اینماد اقدام کنند زیرا داشتن اینماد، به وبسایت شما اعتبار و رسمیت خواهد بخشید و تنها با دریافت نماد اعتماد الکترونیک است که میتوانید برای سایت فروشگاهی خود درگاه بانکی ایجاد کنید که همین امر باعث میشود که مشتریان قوانین مربوط در انجام خریدهای اینترنتی را رعایت کنند. e نماد میزان امنیت در خرید و مبادلات کالا را افزایش میدهد. تنها با دارا بودن نماد اعتماد الکترونیک می‌توان با ارگان های حمل و نقل قرارداد بست و تحویل در محل داشت، یکی دیگر از مزایای e-namad، حفاظت و نگهداری از حریم شخصی کاربران و امنیت اطلاعات شرکت و کاربران مانند پسوردهاست.

برای دریافت اینماد ابتدا باید وارد سایت https://enamad.ir/ شوید و ثبت نام انجام دهید و بعد از تکمیل ثبت نام بعنوان کسب و کار، باید اطلاعات دقیق و کامل سایت و مدارک مورد نیاز را جهت احراز هویت در سامانه بارگذاری کنید. بعد از به اتمام رسیدن طراحی سایت و شروع کسب و کار میتوانید کارهای راه اندازی اینماد را انجام دهید. نماد اعتماد الکترونیک به مدت 2 سال برای هر کسب و کار در نظر گرفته شده که دارای رتبه بندی است که از 1 تا 5 ستاره را به خود اختصاص داده است که در مرحله ی ابتدایی ثبت اینماد هر سایت فقط یک ستاره کسب میکند. مرکز توسعه و تجارت الکترونیک به منظور رسیدگی و رتبه بندی دقیق کسب و کار های آنلاین از سال ۱۴۰۰ اقدام به راه اندازی فاز دوم رتبه بندی کسب و کار کرد. این موضوع را باید در نظر گرفت که در رتبه بندی، تعداد ستاره این نماد اجباری نیست و صرفا جهت ارزیابی کسب و کارها میباشد. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که ستاره دار بودن اینماد برای کاربرانی مهم است که به رتبه بندی اهمیت میدهند. فرایند رتبه بندی و ستاره دار کردن نماد الکترونیک طی سه مرحله انجام میشود که شامل شاخص های ناحیه مقدماتی، شاخص های ناحیه پیشرفته و شاخص های ناحیه تعالی میباشد.

 

انواع رتبه اینماد

 

انواع رتبه اینماد

 

موقت : سازمان اینماد بعد از پیگیری و بررسی خود در هر سایت، اگر شرایط لازمه و اولیه را دارا باشد به صورت مقطعی به سایت داده میشود و بر روی سایت قرار داده میشود.

یک ستاره: بعد از بررسی های لازم و مقبولیت از نظر سازمان اینماد و دارا بودن تمامی شرایط مذکور از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سایت شما قادر به اخذ اینماد یک ستاره میگردد.

دو ستاره :با فعال کردن SSL سایت میتوانید این ستاره را دریافت کنید.
ستاره های بعدی اینماد مربوط به شاخص های امنیتی، سرعت سایت و تمامی المان های طراحی سایت و همچنین مدارک و سوابق شرکت در این رتبه بندی تاثیر گذارند.

 

شاخص های ناحیه مقدماتی

شاخص های متعددی برای این مرحله وجود دارند که کسب و کار شما را بین عدد ۰ تا ۵۰۰  امتیاز بندی کنند البته برای دریافت این امتیاز اقداماتی از جمله بررسی دقیق وضعیت مدیران، کیفیت سرویس، پیشینه فعالیت کسب و کار، امنیت، پاسخگویی به شکایات، رضایتمندی مشتریان، حسن رفتار تجاری، مسئولیت پذیری و تشکل گرایی نیز حائز اهمیت است.

شاخص های ناحیه پیشرفته

در این مرحله،کسب و کار شما بین ۰ تا ۱۰۰۰ میتواند رتبه بندی شود. تمامی موارد بررسی شده در این مرحله کاملا مانند مرحله قبل بوده فقط وضعیت اشتغال، به کار گیری ابزار پشتیبانی و نظام مدیریتی نیز باید در این مرحله بررسی خواهد شد.

ناحیه تعالی در کسب اینماد ۵ ستاره

کسب و کار های رتبه بندی شده مانند؛ فروشگاه باغ کالا (5 ستاره)،کافه بازار (1 ستاره)، زنبیل (3 ستاره)، هاست ایران (5 ستاره)، ایسام (1 ستاره)، دیوار (2 ستاره) موفق به کسب نماد اعتماد الکترونیکی با تعداد ستاره های مختلف شده اند. این برند ها در دسته های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته اند، تعداد ستاره ها وابسته به میزان رضایت مندی مشتریان از خرید است که شامل کیفیت کالا، سهولت خرید، هزینه های بسته بندی و ارسال میباشد. درشاخص کیفیت سرویس به بررسی میزان طرح های تشویقی، سئو، امنیت سرویس و رابط کاربری پرداخته شده است.

مدت زمان دریافت نماد الکترونیک وابسته به مدارک و مشخصات هر سایت و پذیرش در پنل اینماد، بین دو تا چند روز متغیر است، در صورت نیاز به ایجاد تغییرات دوباره در این پنل و همچنین ویرایش اطلاعات خود یا تغییرات در سایت نیاز به مشورت با کارشناسان مباشد که در نهایت نتیجه توسط ایشان به شما اطلاع داده خواهد شد.