روش های تشخیص معتبر بودن فروشگاه های اینترنتی

امروزه راه اندازی یک سایت فروشگاهی در بستر اینترنت هزینه زیادی را شامل نمی‌شود و با هزینه ای کم افراد قادر خواهند بود که یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنند. همچنین کلاهبرداری و دزدی های مختلفی که در بستر اینترنت صورت گرفته موجب شده تا برخی افراد هنوز نتوانند به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنند. مبحث امنیت وب سایت های فروش اینترنتی مسئله مهمی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. در این مطلب به روش های تشخیص معتبر بودن فروشگاه های اینترنتی می‌پردازیم تا با رعایت چند نکته ساده بتوانید در کمال آرامش و با اطمینان خاطر خرید اینترنتی کنید.

 

خرید از فروشگاه های معتبر

با توجه به هزینه کم راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و افزایش بیش از حد فروشگاه ها به صورت وب سایت، کانال تلگرامی و حساب های کاربری اینستاگرام سوالاتی در مورد اینکه روش های تشخیص معتبر بودن فروشگاه های اینترنتی چیست و چگونه خرید اینترنتی مطمئن داشته باشیم پیش آمده است. یکی از نکاتی که شما باید هنگام خرید اینترنتی به آن توجه کنید توجه به تعداد محصولات، طبقه بندی درست و وجود اطلاعات تماس و آدرس معتببر است. البته باید توجه داشت که این نکته یک حرکت مثبت برای تشخیص معتبر بودن فروشگاه است و ممکن است الزاما صحیح نباشد. به عنوان مثال یک سایت اینترنتی تازه شروع به کار کرده و کاملا هم معتبر است ولی سابقه زیادی ندارد.

نکته دیگر که باید به آن توجه کنید قیمت محصولات است که می‌توانید به راحتی و با یک جستجوی چند دقیقه ای محدوده‌ی قیمت آن محصول را بدست آورید و فقط به پایین بودن قیمت یک محصول توجه نکنید. به عنوان مثال یک محصول در چندین سایت معتبر قیمت 2 میلیون تومانی دارد و وقتی سایتی دیگر این محصول را با قیمت 1 میلیون تومان گذاشته به احتمال خیلی زیاد قصد خالی کردن جیب شما را دارد و یا محصولی که در سایت نمایش داده شده محصول مدنظر شما نیست و ممکن است غیراصل باشد.

در هر صورت فقط به زرق و برق و تعداد فالور یک صفحه اینستاگرامی و یا وب سایت توجه نکنید زیرا امروزه این موضوع نیز کار ساده ای بوده و اخیرا فالور هم با قیمتی نه چندان زیاد به فروش می‌رسد.

 

روش های تشخیص معتبر بودن فروشگاه های اینترنتی: نماد اعتماد الکترونیکی

نماد الکترونیکی نمادی است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به فروشگاه های اینترنتی داده می‌شود. ثبت نماد الکترونیک سایت ها از اقدامات مثبتی است که سایت های معتبر را از دیگر سایت ها متمایز می‌کند. می‌توان گفت مهم ترین راه تشخیص یک سایت معتبر نیز همین نماد می‌باشد. نماد الکترونیکی یا e نماد همانطورکه از اسمش پیداست یک  e آبی رنگ به همراه ستاره های طلایی است. در چک کردن e نماد باید توجه داشته باشید که فقط یک عکس یا آیکون نبوده و با کلیک روی آن باید سایت نماد الکترونیکی برای شما باز شود و شناسه کسب و کار سایت مورد نظر درج شده باشد.

 

 

روش های تشخیص معتبر بودن فروشگاه های اینترنتی: بررسی درگاه بانکی

فروشگاه های اینترنتی به منظور انجام خرید های اینترنتی از درگاه های متصل به بانک استفاده می‌کنند. این درگاه ها از پروتکل های امن ssl برای ارتباط مشتریان و بانک ها استفاده می‌کنند. پس برای بررسی درگاه بانکی یک سایت باید چک کنید که در ابتدای آدرس وب سایت بانکی که از طریق فروشگاه به آن متصل شده اید عبارت https وجود داشته باشد.

 

 

نکات مهم

1-از خرید در فروشگاه هایی که برای پرداخت از انتقال کارت به کارت استفاده می‌کنند خودداری کنید. و همیشه هنگام متصل شدن به درگاه بانکی آدرس اینترنتی آنرا چک کنید.

2-برای وارد کردن اطلاعات بانکی خود از صفحه کلید های مجازی (Virtual Keyboard) استفاده کنید تا ضریب امنیتی فعالیت شما بالاتر باشد

3-سعی کنید تا آنجایی که ممکن است با استفاده از رایانه های عمومی در دانشگاه ها و …و همچنین کافی نت ها اقدام به خرید اینترنتی نکنید.

با توجه به مطلب بالا و رعایت نکات ساده ذکر شده قادر خواهید بود تا فروشگاه های معتبر را تشخیص داده و به راحتی و با خیالی آسوده از سایت های معتبر خرید کنید.

برای مشاهده آخرین اخبار تکنولوژی روی اینجا کلیک کنید.