فلش کردن گوشی اندروید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند فلش کردن گوشی با ریست فکتوری یا تنظیمات کارخانه، یکی است. درست است که این دو با یکدیگر شباهت زیادی دارند اما تفاوت‌شان در عملکرد کاملا قابل مشاهده است. در ریست فکتوری، گوشی به حالت اولیه بازمی‌گردد در حالی که امکان بازیابی اطلاعات گذشته وجود دارد. در این روش اگر گوشی را به فرد دیگری واگذار کنید یا بفروشید، فرد می‌تواند با استفاده از برخی نرم افزارها اطلاعاتی که حذف شده‌اند را برگرداند. اما در فلش کردن گوشی، اطلاعات به هیچ وجه قابل بازیابی نیستند. درست است که فلش کردن پیچیده است اما تقریبا آسان می‌باشد. اما اگر در این موارد تجربه کافی ندارید بهتر است این کار را به افراد با تجربه بسپارید زیرا ریسک بالایی دارد.

فلش کردن گوشی به چه منظور استفاده می‌شود؟

فلش کردن گوشی به چه منظور استفاده می‌شود؟

معمولا افراد به دلایل متفاوت ناچار به فلش کردن گوشی می‌شوند. رایج‌ترین علت فلش گوشی زمانی است که اپراتور مخابراتی توسط قفل نرم افزاری گوشی موبایل را قفل می‌کند. اینگونه قفل شدن گوشی زمانی اتفاق می‌افتد که پیشنهاد یکی از شبکه‌های مخابراتی مبتنی بر خرید گوشی موبایل ارزان قیمت و در صورت استفاده از سیم کارت آن شرکت را می‌پذیرید. اگر پس از مدتی قصد استفاده از یک اپراتور دیگر را داشته باشید و اپراتور خود را تغییر دهید گوشی شما آنتن نخواهد داد. البته در صورت نصب یک رام جهانی امکان استفاده از هر سیم کارتی فراهم می‌شود (البته نکته مهم در این درباره این است که قفل‌های دیگری نیز وجود دارند. بنابراین احتمال دارد پس از نخستین بروزرسانی دوباره با همان مشکل مواجه شوید). دیگر اتفاقاتی که باعث فلش کردن گوشی می‌شود شامل این موارد می‌شود: از یاد بردن رمز یا پترن گوشی (برای مثال شما برای باز کردن قفل گوشی سامسونگ خود را فراموش کرده‌ایید اگر آن را فلش کنید، رمز آن دیگر مورد نیاز نیست. البته تمامی اطلاعات گوشی پاک می‌شود.)، کاهش سرعت و کند شدن گوشی، روی لوگو باقی ماندن گوشی، بروزرسانی دستی (ارتقاء سیستم‌عامل بدون نیاز به OTA) و رام‌های کاستوم بسیار متنوع موجود.

فلش کردن گوشی سامسونگ

فلش کردن گوشی سامسونگ

شاید برای شما سوال باشد که فلش کردن گوشی سامسونگ با چه نرم افزارهایی صورت می‌گیرد، در این قسمت می‌خواهیم این نرم افزارها و وسایل مورد نیاز را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

برای این کار باید نرم افزار Odin را نصب کنید، همچنین به یک کابل USB، فایل فریمور نیاز دارید. درست است که کار با این نرم افزار چندان سخت نیست اما برای استفاده از آن باید چند اصل و الزامات اولیه را یاد بگیرید.

توجه به این نکته بسیار ضروری و مهم است که اگر گوشی شما در حین فلش کردن شارژ تمام کند دیگر نمی‌توان آن را درست کرد، پس توجه کنید که حتما گوشی حدود ۶۰٪ شارژ داشته باشد. مرحله بعد دانلود فریمور گوشی است که اگر گوشی شما از سامسونگ‌های قدیمی می‌باشد باید از انجمن‌های XDA آن را دانلود کنید اما اگر گوشی پرچمدار سامسونگ دارید می‌توانید وب‌سایت Samsung-Firmware اقدام به دانلود فریمور نمایید. به صورت کلی بهترین سایت‌ها دانلود فریمور Sammobile و Updato می‌باشند. برای فلش کردن گوشی سامسونگ با کامپیوتر باید درایورهایی را از خود سایت سامسونگ دریافت و نصب نمایید، سپس کامپیوتر را ریستارت کنید تا برای فلش کردن گوشی حاضر شود. بعد از نصب نرم‌افزار Odin که در قسمت قبل ذکر شد باید گوشی خود را به وسیله کابل به کامپیوتر وصل کنید.

در ادامه باید گوشی را به حالت دانلود مد ببرید برای انجام این کار دو روش مختلف وجود دارد:

برای فلش کردن گوشی‌های قدیمی سامسونگ باید ابتدا گوشی را خاموش کنید. سپس دکمه هوم، پاور و Volume Down و همزمان نگه دارید.

برای فلش کردن گوشی‌های جدید سامسونگ باز هم باید گوشی را خاموش کنید و همزمان Bixby، پاور و Volume Down را نگه دارید.

حال برای فلش کردن گوشی کافی است تا فریمور دانلود شده را از حالت rar خارج کنید. دقت کنید که این فریمور بعد از Extract شدن باید با فرمت tar یا tar.md5 ذخیره شده باشد. نرم افزار Odin را باز کنید و گوشی خود را که بر روی حالت دانلود مد است را به کامپیوتر متصل کنید. سپس گزینه AP را بزنید و فایل فریمور که با حروف AP شروع شده را انتخاب کنید. حال باید همین مرحله برای BL، CP و CSC تکرار کنید. چک کنید که در بخش Option گزینه‌های Auto Reboot و F.Reset Time تیک داشته باشند. پس از طی کردن تمامی مراحل ذکر شده می‌توانید گزینه استارت را بزنید تا فلش کردن شروع شود. فرآیند فلش کردن گوشی سامسونگ احتمالا چند دقیقه به طول انجامد.

بعد از اینکه فرآیند با موفقیت تمام شد، گوشی به صورت اتوماتیک ریستارت می‌شود و می‌توانید گوشی را از کامپیوتر جدا کنید.

فلش کردن گوشی شیائومی

فلش کردن گوشی شیائومی

اگر قصد فلش کردن گوشی شیائومی خود را دارید پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات مورد نیاز برای انجام آن را کسب نمایید. اگر قصد دارید ورژن ROM گوشی خود را تغییر به اقدامی فراتر از ریست فکتوری نیاز دارید و باید فلش کردن گوشی را در نظر بگیرید. در واقع ROM گوشی نگهدارنده اطلاعات و عملکردهای متفاوتی است که به عنوان ورژن اصلی سیستم عامل به کاربران ارائه می‌شود. با فلش نمودن گوشی نصب ROM شخصی‌سازی با عملکرد و دسترسی‌های گسترده‌تر امکان پذیر می‌شود.

نحوه فلش کردن گوشی شیائومی برای سیستم عامل FastBoot است به شرح زیر است:

  • دانلود و نصب Xiaomi Flash Tool
  • سپس دانلود و استخراج (اکسترکت) Stock Firmware
  • خاموش نمودن گوشی شیائومی
  • نگه داشتن کلید کم کردن صدا (واقع شده در کنار دکمه پاور) به مدت ۸ ثانیه جهت ورود به حالت FastBoot
  • اتصال گوشی به رایانه خود توسط کابل USB
  • باز کردن ابزار Xiaomi Flash Tool. سپس تعیین و انتخاب مکان قرارگیری فایل Firmware
  • انتخاب گزینه «Refresh» جهت شناسایی گوشی توسط ابزار
  • کلیک روی گزینه «Flash» و آغاز فرآیند فلش شدن
  • دریافت تایید فلش موفق در Xiaomi Flash Tool پس از اتمام پروسه فلش شدن

آموزش کامل فلش کردن گوشی با کامپیوتر

فلش کردن گوشی با کامپیوتر

در این قسمت می‌خواهیم با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SP FlASH TOOL فلش کردن گوشی را به شما آموزش دهیم.

ابتدا باید مدل دقیق گوشی خود را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید در باکس گوشی به دنبال MODEL بگردید و مدل دقیق آن را بیابید. سپس نرم افزار SP FlASH TOOL را دانلود و نصب کنید. حال باید به وسیله مدل گوشی که پیدا کردید فایل فلش آن را در اینترنت جستجو کنید برای مثال عبارت Download samsung galaxy m12 flash file را جستجو می‌کنیم. شما می‌توانید به مدل ذکر شده، مدل گوش خود را در این عبارت جایگزین کنید. حال باید این فایل را دانلود کنید، به احتمال زیاد حجم فایل بیشتر از یک گیگابایت است. فایل دانلود شده فلش کردن خود را از حالت فشرده Extract کنید. سپس برنامه SP FlASH TOOL را باز کنید. با باز شدن برنامه باید در قسمت Scatter loading File، گزینه Choose را انتخاب کنید. سپس فایل Extract شده که در آخر نام آن scatter می‌باشد را انتخاب کنید. بعد از انتخاب فایل فلش گوشی، باید گوشی را به وسیله یک کابل به کامپیوتر وصل کنید.

بعد از اینکه گوشی خود را به کامپیوتر متصل کردید در بخش بالایی نرم افزار SP FlASH TOOL گزینه Download را انتخاب کنید. به احتمال زیاد یک پیغام برای تایید دریافت خواهید کرد که با تایید آن و انتخاب مجدد گزینه دانلود گوشی شروع به فلش شدن می‌کند.

آموزش مرحله به مرحله فلش گوشی به صورت دستی

فلش کردن گوشی به صورت دستی

در مرحله اول گوشی خود را خاموش کنید.

سپس به صورت همزمان دکمه Home و Volume up را نگه دارید و بعد از آن دکمه پاور گوشی را نیز فشار دهید تا گوشی دوباره روشن شود.

در این قسمت باید بتوانید منو سیستم عامل گوشی اندرویدی خود را ببینید.

توجه به این نکته مهم است که بعد از روشن شدن نمایشگر گوشی دیگر کار نمی‌کند در نتیجه باید با دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا و Home برای جابه‌جا شدن در منو استفاده کنید.

حال باید گزینه wipe data/factory rese را در منو سیستم عامل انتخاب کنید.

سپس گزینه Yes — delete all user data را انتخاب کنید.

بعد از کامل شدن فلش،‌ گوشی ریستارت می‌شود و فلش کردن گوشی تمام شد.

بهترین نرم افزار برای فلش گوشی‌ها چیست؟

بهترین نرم افزار برای فلش گوشی‌

نرم افزارهای فلش کردن گوشی‌های اندرویدی متفاوت هستند اما بهترین آن‌ها عبارتند از:

  • نرم افزار فلش گوشی Odin
  • نرم افزار فلش گوشی Fone
  • نرم افزار فلش گوشی Tenorshare ReiBoot
  • نرم افزار فلش گوشی SP Flash Tool

آیا فلش کردن گوشی خطرناک است؟

آیا فلش کردن گوشی خطرناک است؟

همانطور که گفتیم هنگام فلش کردن گوشی سیستم عامل و تمام محتویات موجود در آن به طور کامل حذف و سپس دوباره نصب می‌شوند. در مجموع در تعداد دفعات فلش گوشی هیچ محدودیتی وجود ندارد در نتیجه فلش شدن گوشی به هر تعداد که لازم باشد قابل انجام است. برای پاسخ به سوال مطرح شده باید بگوییم که در صورت فلش گوشی به صورت کاملا صحیح دستگاه شما دچار آسیب نمی‌شود. با این وجود لازم به ذکر است که در برخی از گوشی‌های هوشمند امکان نصب ورژن قدیمی‌تر و پایین‌تر سیستم عامل فعال در دیوایس نخواهد داشت. در نتیجه گوشی همراه خاموش می‌شود.

از طرفی پس از فلش شدن تمامی برنامه‌ها و اطلاعات مهم و شخصی از روی گوشی حذف خواهند شد و غیرقابل بازیابی می‌باشند.

دوباره تاکید می‌کنیم روند فلش کردن باید کاملا صحیح باشد. چرا که اگر فلش شدن ناقص یا ناموفق باشد یا هنگام نصب رام خطایی رخ دهد، گوشی با مشکلات بسیار جدی مانند بریک شدن، عدم آنتن دهی مناسب، ایجاد مشکل هنگام اتصال بلوتوث، وای فای و… روبرو می‌شود.

آیا فلش کردن گوشی با بازگشت به تنظیمات کارخانه یکی است؟

آیا فلش کردن گوشی با بازگشت به تنظیمات کارخانه یکی است؟

معمولا زمان وجود مشکلات مربوط به نرم افزار و جهت رفع این مشکلات به سراغ بازگشت به تنظیمات کارخانه و فلش کردن گوشی می‌رویم. از این رو بسیاری از افراد گمان می‌کنند فلش کردن گوشی با بازگشت به تنظیمات کارخانه یکسان هستند. در حالی که فلش کردن با فکتوری ریست بسیار متفاوت هستند. در واقع اصلی‌ترین تفاوت آنها در بازیابی و عدم بازیابی اطلاعات حذف شده است. این هنگام بازگشت به تنظیمات کارخانه اطلاعات گوشی کاملا پاک می‌شوند و گوشی به تنظیمات پیش فرض کارخانه برمی‌گردد اما احتمال بازیابی و بازگشت اطلاعات وجود دارد.

با وجود اینکه پروسه فلش گوشی شبیه به فکتوری ریست است و اطلاعات کاملا از گوشی حذف می‌شوند اما اطلاعات حذف شده تحت هیچ شرایطی قابل بازگشت نیستند و تمام اطلاعات وایپ می‌شوند. به اینگونه که اطلاعات فیک تازه‌ایی روی اطلاعات اصلی نوشته و در آخر فرآیند حذف می‌شوند. از این اطلاعات بازیابی نمی‌شوند.

البته لازم به ذکر است که احتمال شکست در بازیابی اطلاعات بسیار زیاد است.

نحوه انجام فلش کردن و ریست فکتوری یکی دیگر از تفاوت‌های آنها است. فرآیند بازگشت به تنظیمات کارخانه بسیار آسان و ایمن است. به طوری که هرکسی به راحتی و بدون نیاز به کامپیوتر، اینترنت و … می‌تواند آن را انجام دهد. این در حالی است که در پروسه فلش کردن ابتدا کاربرد می‌بایست فایل‌های خاصی را دانلود و نصب نماید و پس از روت شدن گوشی روی آن اقداماتی انجام دهد. در واقع فلش کردن به دانش و مهارت نیاز دارد بنابراین هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید. بازگشت به تنظیمات کارخانه فقط جنبه نوسازی دارد. اما فلش کردن به منظور حذف و نصب مجدد سیستم عامل انجام می‌شود.

آیا پس از فلش گوشی تمام اطلاعات آن حذف می‌شود؟

آیا پس از فلش گوشی تمام اطلاعات آن حذف می‌شود؟

حذف اطلاعات پس از فلش کردن به این موضوع بستگی دارد که آیا قصد فلش رام سفارشی از حالت ریکاوری را دارید یا خیر؟ اگر قصد شما چنین است تنها برنامه‌ها و سیستم حذف می‌شوند،. در نتیجه اطلاعات کارت SD و حافظه داخلی پاک نمی‌شوند. اما اگر قصد دارید فلش کردن گوشی را توسط ابزارهای فلش SP انجام دهید تمامی اطلاعات موجود روی گوشی و حتی اطلاعات روی حافظه داخلی نیز حذف خواهند شد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به شما آموزش دهیم تا بتوانید در صورت نیاز گوشی خود را فلش کنید. همانطور که گفتیم فلش کردن گوشی کاری پیچیده و در عین حال ساده است. اما اگر در زمینه گوشی و تنظیمات آن سر رشته‌ای ندارید بهتر است این کار را به افراد متخصص و با تجربه بسپارید. انواع روش‌های فلش کردن گوشی را بررسی کردیم. اگر برای فلش کردن گوشی خود عجله دارید می‌توانید از روش‌های دستی فلش کردن استفاده کنید که ساده‌تر از فلش کردن با نرم افزارهای کامپیوتری می‌باشند.