اپل در رویداد «Far Out» از ایفون 14 ، 14 مکس یا همان پلاس، 14 پرو و 14 پرومکس رونمایی کرد.

آیفون 14 اپل

آیفون 14 دارای نمایشگر 6.1 اینچی از نوع XDR OLED بوده و از تراشه A15 در این مدل استفاده شده است. آیفون 14 کوچکترین عضو خانواده آیفون 14 است و این سری دیگر خبری از آیفون مینی نیست.

آیفون 14 از نظر ناچ شبیه نسل پیشین خود می باشد. آیفون 14 از قابلیت Emergency SOS via Satellite بهره می برد که این امکان را فراهم میسازد از طریق ارتباطات ماهواره‌ای پیام اضطراری ارسال کنید. فرد با این قابلیت در کنار اپلیکیشن Find My موقعیت مکانی خود را به اشتراک می گذارد.

آیفون 14 در بخش دوربین دستخوش تغییراتی شده است و دوربین اصلی گوشی 12 مگاپیکسلی بوده  که می‌تواند در ثبت تصویر در محیط‌های کم‌نور 49 درصد بهتر عمل کند. همچنین در بخش دوربین سلفی شاهد یک دوربین 12 مگاپیکسلی TrueDepth جدید با دیافراگم f/1.9 دارد که برای اولین بار به قابلیت فوکوس خودکار مجهز شده است. عملکرد دوربین ها در آیفون 14 حدود 2 برابر بهتر شده است.

آیفون 14 با فناوری پردازش تصویر Deep Fusion، عملکرد بهتر در محیط‌های کم‌نور و رندرینگ رنگ مناسب‌تری را ارائه می کند که قابلیت قابلیت Photonic Engine نام دارد. از دیگر قابلیت های جدید دوربین قابلیت Action Mode است که در واقع حالت لرزشگیر جدیدی است که از کل سنسور برای ارائه قابلیتی شبیه گیمبال استفاده می‌کند.

آیفون‌های جدید در آمریکا دیگر با شکاف سیم کارت فیزیکی عرضه نمی‌شود و کاربران در آمریکا باید برای استفاده از گوشی eSIM تهیه کنند.

آیفون 14 در رنگ‌های سفید، مشکی، آبی، قرمز و بنفش از 25 شهریور با قیمت پایه 799 دلار به بازار می‌آید.

 

آیفون 14 مکس یا پلاس

 

 

آیفون 14 پلاس در واقع مدل جایگزین ایفون مینی بوده که دارای صفحه نمایش 6.7 اینچی از نوع XDR OLED می باشد. ایفون 14 پلاس نیز از تراشه a15 بهره می برد که در واقع مدل 6 هسته ای تراشه ایفون 13 می باشد. نمایشگر ایفون 14 پلاس از فناوری های True Tone و Haptic Touch پشتیبانی می‌کند. آیفون 14 پلاس نیز با قابلیت Photonic Engine عملکرد بهتری در محیط‌های کم‌نور داشته و رندرینگ رنگ مناسب‌تری را ارائه می کند. از دیگر قابلیت های جدید دوربین قابلیت Action Mode است که در واقع حالت لرزشگیر جدیدی است که از کل سنسور برای ارائه قابلیتی شبیه گیمبال استفاده می‌کند. آیفون 14 پلاس در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی، قرمز و بنفش با قیمت پایه 899 دلار از 15 مهر عرضه خواهد شد.

 

آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرومکس

 

 

به گفته اپل آیفون 14 پرو پیشرفته ترین گوشی سری پرو اپل است. آیفون 14 پرو مانند نسل گذشته لبه تخت داشته و از نظر ساختاری نیز دارای پنل های شیشه ای با فریم فولادی است. آیفون 14 پرو و 14 پرومکس به جای برش ناچ روی صفحه اصلی از حفره ای کپسولی استفاده کرده و به گفته اپل حسگر مجاورتی به پشت نمایشگر منتقل شده است. این حفره کپسولی به‌صورت پویا تنظیم می‌شود. اپل این حفره کپسولی را «جزیره‌ی پویا» (Dynamic Island) خطاب می‌کند. Dynamic Island قابلیت نمایش اپلیکیشن‌هایی نظیر مپس، اپل موزیک و تایمر با Dynamic Island را بدون ایجاد مشکل در تصویر صفحه نمایش فراهم می کند.

برای قرارگیری دوربین سلفی بهره می برند. از ویژگی های بارز آیفون 14 پرو و 14 پرومکس میتوان به دوربین 48 مگاپیکسلی، استفاده از سیستم ارتباط ماهواره‌ای اشاره نمود. آیفون 14 پرو دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی به همراه نرخ نوسازی تصویر 120 هرتزی می باشد. این اندازه در آیفون 14 پرومکس به 6.7 اینچ تغییر می کند.

این نمایشگر از نوع Super Retina XDR با فناوری ProMotion مجهز بوده و از قابلیت نرم‌افزاری نمایشگر همیشه‌روشن (AOD) نیز پشتیبانی می‌کند. در مورد روشنایی صفحه نمایش ایفون 14 پرو نیز باید گفت که میزان این روشنایی به 2000 نیت می رسد که در مقایسه با نسل گذشته خود تقریبا اختلافی 2 برابری دارد. در پنل جلویی ایفون 14 پرو از شیشه‌ی Ceramic Shield استفاده شده که به گفته اپل مقاوم ترین صفحه نمایش عرضه شده می باشد.

از دیگر ویژگی های ایفون های جدید میتوان به مقاومت 30 دقیقه ای آنها در عمق 6 متری اشاره نمود. از اقدامات جالب اپل کاهش حاشیه های نمایشگر گوشی است که باعث می شود در نگاه اول فکر کنید نمایشگر گوشی ها بزرگ تر شده اند. اپل در گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس از پردازنده‌ی جدید A16 Bionic استفاده کرده است. به گفته اپل A16 پرقدرت‌ترین تراشه‌ در تاریخ تراشه‌های دنیای موبایل است و واحد cpu این تراشه نسبت‌به نسل قبل ۲۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

 

 

در بخش دوربین ایفون 14 پرو و 14 پرومکس شاهد تغییرات بی سابقه ای از سمت اپل هستیم.  دوربین به کار رفته در این دو گوشی حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است که به گفته اپل دوربین اصلی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس درمقایسه‌با نسل قبل در تصویربرداری شبانه دو برابر عملکرد بهتر دارد. دوربین اصلی این گوشی با بهره گیری از 4 پیکسل  و ترکیب آنها تصویری ۱۲ مگاپیکسلی خلق کرده که نسبت به نسل گذشته واضح تر و باکیفیت تر می باشد. همچنین سیستم لرزش‌گیر Sensor-Shift در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با نسل گذشته دارد.

اپل دوربین فوق عریض آیفون‌های پرو را نیز بهبود داده است. این دوربین بهتر از قبل تصاویر ماکرو می‌گیرد و در محیط‌های کم‌نور سه برابر عملکرد بهتر از خود نشان می‌دهد. دوربین فوق عریض اکنون مجهز به پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری است. دوربین تله‌فوتوی پنل پشتی در محیط‌های کم‌نور دو برابر بهتر عمل می‌کند. دوربین تله‌فوتوی آیفون بزرگ‌نمایی اپتیکال سه برابری را امکان‌پذیر می‌کند. دوربین سلفی که لنزی با دیافراگم f/1.9 دارد نیز در محیط‌های کم‌نور تا دو برابر بهتر از نسل قبل عمل می‌کند.

از دیگر قابلیت های آیفون 14 پرو و 14 پرومکس از قابلیت تشخیص تصادف (Crash Detection) بهره می برند که پس از تشخیص تصادف، با اورژانس تماس می‌گیرد. این قابلیت با استفاده از شتاب‌سنج دو هسته‌ای جدید فراهم شده است.

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به قابلیت ارتباط ماهواره‌ای  Emergency SOS via Satellite بهرمند شده و می‌تواند مستقیما به ماهواره متصل شود. سیستم ارتباط ماهواره‌ای آیفون، ارسال پیام به اورژانس و سایر سرویس‌های اضطراری را در ناحیه‌هایی که شبکه‌ی سلولار و وای‌فای دردسترس نیست امکان‌پذیر می‌کند.

همانطور که گفته شد سری های جدید آیفون که در آمریکا عرضه می شوند درگاه فیزیکی سیم کارت ندارند و کاربران در آمریکا باید eSIM تهیه کنند.

در مورد باتری نیز باید گفت که آیفون 14 پرو و 14 پرومکس یک ساعت شارژدهی بیشتر نسبت به 13 پرو و 13 پرومکس دارند. اپل گوشی آیفون ۱۴ پرو را با قیمت ۹۹۹ دلار و آیفون ۱۴ پرو مکس را با قیمت ۱٬۰۹۹ دلار روانه‌ی بازار می‌کند.