انواع گلس گوشی
گوشی‌ موبایل همراه در طول روز ساعت‌های زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرند و این بدان معناست که در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند. صفحه‌نمایش گوشی در برابر ضربه، خش و… آسیب‌پذیرند و بهترین راه برای حفظ سلامت آن ها، استفاده از انواع گلس گوشی می‌باشد. گلس‌ها یکی از اولین وسایلی است که افراد برای گوشی‌های خود خریداری می‌کنند و دراین‌بین کمتر کسی است که با انواع گلس آشنایی داشته باشد، پس با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با انواع گلس گوشی آشنا سازیم.

آیا گلس برای گوشی لازم است؟

آیا گلس برای گوشی لازم است؟ صفحه‌نمایش گوشی‌ها ظریف هستند و در مقابل بسیاری از موارد آسیب‌پذیر می‌باشند. گوشی موبایل ساعت‌های طولانی مورداستفاده قرار می‌گیرد پس امکان افتادن، ضربه واردشدن به آن، واردشدن فشار، خط‌وخش افتادن بر روی آن ها و … وجود دارد. یکی از راه‌هایی که این آسیب‌ها را در گوشی به حداقل می‌رساند و از ضررهای مالی جلوگیری می‌کند، استفاده از گلس گوشی می‌باشد. باید خرید یک گلس می‌توانید از هزینه‌های تعمیرات ال‌سی‌دی و دیگر موارد که زیاد هم هستند، جلوگیری نمایید. تمام این اتفاقات خرید گلس برای گوشی را واجب و لازم می‌کند که همین امر سبب شده بیشتر افراد در هنگام خرید گوشی، گلس آن را نیز خریداری کنند.

انواع محافظ برای صفحه‌نمایش

گلس گوشی در انواع مختلفی تولید می‌شود که دسته‌بندی‌های مختلفی را برای آن در نظر گرفته‌اند. این تنوع سبب می‌شود که هر فردی متناسب با نیاز و خواسته‌ای که دارد، دست به انتخاب بزند. در ادامه به معرفی انواع محافظ برای صفحه‌نمایش گوشی از نظر کارایی پرداخته‌ایم:

گلس معمولی

گلس معمولی صفحه‌نمایش گوشی را پوشش می‌دهد و از آن نیز محافظت می‌کند، اما به آن یک عیب وارد است که آن هم عدم پوشش کامل حاشیه‌های اطراف گوشی می‌باشد زیرا این گلس‌ها تخت هستند و برای گوشی‌های دارای انحنا مناسب نیست. این نوع گلس‌ها در دو نوع زیر ساخته می‌شوند:

گلس براق

همان‌طور که از نام این گلس پیداست، درخشندگی و زیبایی خاصی دارد که به‌راحتی از آلودگی‌ها و لکه‌ها پاک می‌شود. همچنین صفحه‌نمایش گوشی شما را در برابر خط‌وخش و ضربه حفظ می‌کند که به دلیل ظرافتی که دارد، تأثیر منفی بر روی تاچ صفحه‌نمایش نمی‌گذارد.

گلس مات

یکی دیگر از گلس‌های خوب و باکیفیت، گلس معمولی می‌باشد که ضد خش و ضدضربه است. از ویژگی‌های بارز این نوع گلس عدم انعکاس نور خورشید به چشمان شما می‌باشد تا در مقابل خورشید صفحه‌نمایش را به‌خوبی ببینید.

گلس فول یا تمام صفحه

نام‌گذاری این نوع گلس به دلیل پوشش کامل تمام صفحه است که بسیار نیز پرفروش می‌باشد. این نوع گلس برای گوشی‌های خمیده بسیار مناسب هستند و در دو نوع فول چسب و دور چسب در بازار موجود است. در برابر انواع لک، خش، ضربه و … دوام بالایی را از خود نشان می‌دهد. این نوع گلس ضد حباب است و به‌راحتی بر روی صفحه‌نمایش شما قرار می‌گیرد تا محافظی کارآمد در برابر آسیب‌های احتمالی باشد.

انواع گلس گوشی از نظر جنس

انواع گلس گوشی از نظر جنس یکی دیگر از مواردی که در دسته‌بندی انواع گلس گوشی در نظر می‌گیرند، جنس به‌کاررفته در ساختار آن است. در ادامه مهم‌ترین گلس‌های گوشی از نظر جنس را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

پلی‌اتیلن تریفتالات

یکی از موادی که در ساخت گلس گوشی به کار برده می‌شود، پلی‌اتیلن تریفتالات می‌باشد که به آن PET نیز گفته می‌شود. محافظ‌های از این جنس پلاستیکی هستند و در دسته گلس‌های رده پایین جای گرفته‌اند. این گلس ارزان‌قیمت است و همین به معنای عدم محافظت کامل آن در برابر خط‌وخش و ضربه است. تمام این گفته‌ها حاکی از آن است که چندان محافظ خوبی برای گوشی شما نمی‌باشند و بهتر است، با کمی هزینه بیشتر گوشی خود را در برابر آسیب‌های احتمالی نظیر افتادن و آسیب‌دیدن صفحه‌نمایش محافظت کنید.

ترمو پلاست پلی‌یورتان

یکی دیگر از انواع گلس گوشی، گلس ترمو پلاست پلی‌یورتان می‌باشد که به‌صورت اختصار به آن TPU گفته می‌شود. TPU از پلاستیک گرفته شده است پس می‌توان گلس‌های از این جنس، پلاستیکی هستند. برای آن که این گلس بر روس صفحه‌نمایش گوشی نصب شود، باید دقت زیادی به خرج داد زیرا امکان افتادن حباب در زیر آن ها وجود دارد. پس باید قبل از نصب زیر آن ها را اسپری بزنید تا بدون حباب بر روی گوشی قرار بگیرد. در برابر خط‌وخش مقاوم است و از قیمت پایینی برخوردار می‌باشند، اما به‌طورکلی اگر می‌توانید بیشتر هزینه کنید و گوشی‌تان گران‌قیمت است، از مدل‌های دیگر گلس‌ها خریداری نمایید.

گلس مایع یا نانو مایع

یکی از گلس‌های پرفروش در بازار گلس نانو مایع یا Nano Liquid می‌باشد که مقاومت بالایی در برابر خط‌وخش و ضربه دارد. تصاویر از زیر این گلس بسیار زیباتر به نظر می‌رسند و به‌راحتی بر روی گوشی نصب می‌شوند. یکی از ویژگی‌های گلس نانو، ضد آب بودن آن است پس اگر آب یا مایعی بر روی این گلس ریخته شد جای نگرانی نیست. دوام و عمر بالا این گلس از دیگر ویژگی‌های آن است که مدت‌ها بدون هیچ‌گونه حبابی بر روی گوشی شما ماندگار خواهند شد.

گلس حرارت دیده یا Tempered Glass

یکی دیگر از گلس‌ها بادوام و مقاوم در بازار، گلس حرارت دیده یا Tempered Glass می‌باشد. این نوع گلس تحت حرارت مقاوم شده است و از جنس شیشه آنیل شده می‌باشد. با خریداری این گلس کیفیت و دوام بالا را نیز با یکدیگر خریداری می‌کنید. گلس تمپرد در برابر هر نوع خط‌وخش و اشیاء نوک‌تیز مقاوم است و صفحه‌نمایش را در برابر هر نوع جسمی حفظ می‌کند. همچنین در برابر ضربه دوام بسیار بالایی دارند و تا حدود زیادی آسیب‌های ناشی از افتادن و ضربه دیدن به صفحه‌نمایش را کاهش می‌دهد. ویژگی‌هایی چون نصب راحت، شفافیت تصویر، تمیزکردن بدون دردسر و … از دیگر مزیت‌ها و مشخصات این نوع گلس است.

گلس پرایوسی چه کاربردی دارد؟

گلس پرایوسی چه کاربردی دارد؟ سرک کشیدن در گوشی دیگران از عاداتی است که خیلی‌ها آن را به‌وفور انجام می‌دهند. در محیط‌های شلوغ مانند مترو و … این مورد بسیار دیده می‌شود. گلس پرایوسی این مشکل را برطرف کرده است زیرا تنها شما که گوشی در دستتان است، صفحه‌نمایش را خواهید دید و دیگران صفحه شما را سیاه می‌بینند که با خیال راحت می‌توانید به پیام دادن در واتس‌اپ، اینستاگرام و … مشغول شوید، بدون آن که دیگران از محتویات آن باخبر شوند. مقاومت در برابر خط‌وخش، کمتر کردن نور آبی، ضد تابش، عدم تأثیرگذاری منفی بر لمس گوشی می‌باشد. همه این موارد خرید گلس پرایوسی را لازم می‌کند.

استاندارد 9H Hardness چیست؟

یکی از استانداردهایی که برای سختی گلس‌های گوشی از آن استفاده می‌کنند، Hardness می‌باشد. استاندارد 9H Hardness نشان می‌دهد که گلس تولید شده در برابر یکی از سخت‌ترین مدادها یعنی مداد 9H خراشیده شده نمی‌شود و ردی از این مداد بر گلس برجای نمی‌ماند. وقتی بر روی یک گلس این استاندارد نوشته می‌شود، شرکت آن را تست کرده است و این یعنی مقاومت و سختی آن را تا حدود زیادی در برابر خط‌وخش نشان می‌دهد. پس حتماً به این استاندارد در زمان خرید گلس گوشی توجه نمایید.

آیا گلس ضدضربه واقعیت دارد؟

آیا گلس ضدضربه واقعیت دارد؟ در بازار و در میان مشخصات ذکر شده برای انواع گلس گوشی، ویژگی‌هایی چون ضدضربه بودن ذکر می‌شود که باید گفت، یک گلس به طور کامل ضربه را از بین نمی‌برد بلکه تا حدود زیادی آن ها را کاهش می‌دهند. گلس‌ها ممکن است خود در برابر ضربه آسیب ببینند تا مانع از آسیب صفحه‌نمایش گوشی شوند. پس به‌طورکلی ضدضربه بودن به معنای مقاومت آن ها در برابر ضربه و دفع ضربه است، اما به طور کامل تضمین‌کننده آسیب نرسیدن به گوشی نمی‌باشند. یک گوشی دارای محافظ صفحه‌نمایش در برابر ضربه و خط‌وخش بسیار بادوام‌تر از گوشی بدون گلس است. البته مدل گوشی شما هم مهم است، به عنوان مثال گلس گوشی سامسونگ با هواوی متفاوت است.

برای خرید گلس گوشی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در زمان خرید گلس گوشی باید به ویژگی‌ها و مواردی توجه کنید تا گلس خریداری شده، بهترین برای گوشی شما باشد. برخی از نکات در زمان خرید گلس در ادامه لیست شده‌اند:
  • شفافیت گلس و نشان‌دادن تصویر گوشی همان‌طور که هست، یکی از ویژگی‌هایی است که در زمان خرید باید به آن توجه کنید.
  • برندها گلس‌های تولیدی خود را باکیفیت مختلفی تولید می‌کنند پس یکی از بهترین برندهای تولیدکننده گلس را انتخاب کنید.
  • دارای بودن حریم خصوصی با خرید گلس‌های پرایوسی لازم است.
  • سختی 9H نیز یکی از نکات مهم قبل از خرید است که مقاومت در برابر خط‌وخش را نشان می‌دهد.
  • روکش‌های نانو ضد چربی در برابر لک چربی مقاوم هستند پس‌خرید این‌چنین گلس‌هایی توصیه می‌شود.
  • قیمت گلس گوشی نیز مهم است و سعی کنید از گلس‌هایی که قیمت و کیفیت مناسبی دارند، استفاده کنید.
کلام پایانی گوشی‌ها در ایران دارای قیمت‌های بالایی هستند و حساسیت آن ها نسبت به ضربه و خط‌وخش بالاست بنابراین باید برای حفاظت از آن ها در برابر آسیب‌هایی این‌چنینی از گلس‌های مختلف گوشی استفاده نماییم. گلس‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشند، در این مقاله به طور کامل به گلس گوشی پرداختیم که امیدواریم برای شما همراهان مفید واقع شده باشد.