توصیه های ایمنی کرونا برای داوطلبان کنکور سراسری 99

توصیه های ایمنی کرونا برای داوطلبان کنکور 99

با وجود صحبت هایی که در مورد برگزار شدن یا نشدن کنکور شد سرانجام تصمیم به برگزاری این آزمون گرفته شد و اکنون یک روز دیگر تا برگزاری کنکور مانده و در این شرایط کرونایی لازم است که داوطلبان و خانواده های آنان توصیه های ایمنی کرونا را رعایت کنند تا مشکلی در این روز مهم و سرنوشت ساز پیش نیامده و سلامتی افراد به خطر نیفتد.

کنکور سراسری ۱۳۹۹ در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و اول شهریورماه ۹۹ با یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر داوطلب برگزار خواهد شد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شرایط همه گیری ویروس کرونا تمهیدات لازم را اتخاذ کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی یک متر و ۸۰ سانتی‌متری در نظر گرفته شده است، همچنین سازمان سنجش آموزش کشور نیز نکات ایمنی لازم را برای حفظ سلامت داوطلبان و خانواده ها در اطلاعیه هایی ابلاغ کرده است.

طبق توصیه های کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان از داوطلبان خواسته شد توصیه های ایمنی کرونا را رعایت کنند و در صورت امکان با خودروی شخصی به محل برگزاری آزمون بروند، و از وسایل ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش استفاده کنند. همچنین خانواده های داوطلبان باید نتوجه کنند که تجمع آنها در محل برگزاری آزمون نیز خطرناک بوده و ممکن است موجب شیوع کرونا شود.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که در جلسه کنکور یک پک بهداشتی شامل ماسک، پد الکلی، ژل بهداشتی تک نفره و بروشور بهداشتی روی صندلی هر داوطلب قرار می گیرد.

 

نکات ایمنی مهم

 

توصیه های ایمنی کرونا برای داوطلبان کنکور سراسری 99

 

مهرداد روانشاد عضو هیات علمی ویروس شناسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس نکاتی را به داوطلبان و خانواده ها تذکر می دهند. وی گفت: برای جلوگیری از ابتلا به کرونا همانطور که همه مردم مطلع هستند رعایت فاصله گذاری اجتماعی است که حداقل ۱.۵ تا ۲ متر فاصله رعایت شود و همچنین افرادی سالم یا دارای علایم خفیف بیماری حتما باید از ماسک استفاده کنند و دقت کنند که ماسک مورد تایید و استاندارد باشد.

وی خطاب به داوطلبان ادامه داد: حتما سطح مورد استفاده مثل صندلی و میز را با الکل ۷۰ درصد تمیز کنند به طوری که الکل را روی سطح بپاشند و الکل ۴۰ ثانیه روی سطح برای ضدعفونی و پاکسازی روی سطح بماند و سپس با دستمال سطح را خشک کنند.

مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: داوطلبان باید توجه داشته باشند که از تماس با اجسامی متعلق به خودشان نیست مثل دستگیره در اجتناب کرده یا از دستکش استفاده کنند و با رعایت توصیه های ایمنی کرونا امکان ابتلا به این بیماری را به حداقل ممکن برسانند.

روانشاد تصریح کرد: باید توجه داشت که محیط آزمون نیز دارای تهویه مناسب باشد و جریان هوا به صورت آزاد برقرار باشد که مسوولان برگزاری این موضوع را یقینا در نظر گرفته اند.

وی عنوان کرد: نیاز است داوطلبان تا حد امکان در جلسه آزمون از خوردن و آشامیدن خوراکی اجتناب کنند اما اگر مجبور به این کار شدند حتما الکل شخصی داشته باشند تا شی خارجی یا اجسامی که از سایرین قرض می گیرند، تمیز کرده و استفاده کنند.

توصیه های ایمنی کرونا: تا جایی که ممکن است از خوردن و آشامیدن پرهیز شود

این استاد دانشگاه یادآور شد: داوطلب برای استفاده از خوراکی باید ماسک را از صورت خود بردارد که برداشتن ماسک خطر ابتلا را افزایش می دهد بنابراین تا حد امکان در حوزه های امتحانی از خوردن و آشامیدن اجتناب کنند.

روانشاد تصریح کرد: معمولا زمانی که تحرک بدنی مانند زمانی که داوطلب روی صندلی نشسته کم باشد، ماسک قابل تحمل است بنابراین تا جایی که می توانند تحمل کرده و ماسک را روی صورت خود نگه دارند، همچنین برای خوردن خوراکی ماسک را به زیر چانه ها حرکت ندهند زیرا آلودگی به راحتی به فرد منتقل می شود.

وی درمورد  استفاده از ماسک مناسب در آزمون گفت: مطلوب است از ماسک های پزشکی که تنفس نیز در آنها راحت است، استفاده کنند که از الودگی نیز جلوگیری می کند. عموما برخی افراد از ماسک های پزشکی N۹۵ استفاده می کنند که لزومی ندارد زیرا تنفس در آنها بسیار مشکل است و فرد را دچار مشکل می کند.

مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در نظر داشته باشیم که کارکنان درمان در طول شبانه روز بیش از ۸ ساعت از ماسک های ویژه استفاده و خدمت رسانی می کنند و تحرک نیز دارند بنابراین مطلوب است داوطلبان در زمان ۳ ساعته کنکور ماسک را روی صورت خود نگه داشته و به هیچ وجه آن را از صورت خود کنار نزنند.

روانشاد عنوان کرد: به هیچ عنوان نیاز نیست که داوطلبان چندین ماسک پزشکی را روی صورت بگذارند و اگر ماسک شرایط استاندارد را داشته باشد نیاز به استفاده از دو یا سه ماسک همزمان روی صورت نیست.

 

توصیه های ایمنی کرونا: شستشوی لباس ها بعد از اتمام آزمون

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: خانواده ها نیز باید فاصله اجتماعی را رعایت کرده و حتما از ماسک استفاده کنند و به هیچ عنوان تجمع نکنند و به یکدیگر خوراکی تعارف نکنند.

وی همچنین تاکید کرد: لباس هایی که داوطلبان در زمان کنکور می پوشند مکن است آلوده به ویروس شود بنابراین پس از برگزاری امتحان آنها درب ورودی واحد مسکونی خود لباس را تعویض کنند  و سریع پس از ورود به منزل شست و شو کنند تا اگر آلودگی روی لباس موجود است از بین برود.

برای اطلاع از آخرین اخبار کرونا روی اینجا کلیک کنید.