رجیستری گوشی موبایل چیست؟به همراه اموزش فعالسازی

قانون رجیستری گوشی چیست؟ کد رجیستری گوشی موبایل چیست؟ چگونه از  قانونی بودن گوشی و گارانتی قبل از خرید اطمینان حاصل کنیم؟رجیستری گوشی هایی که در مسافرت از سفر خارجی خریداری کردید چگونه است؟ اگر به دنبال جواب این سوالات هستید در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید. برای شما هم پیش آمده که بعد از مدتی که از زمان خرید گوشی موبایل شما میگذرد ، پیامکی با این مضمون دریافت میکنید:

دستگاه با مشخصات زیر قانونی است ولی فعال‌سازی نشده است و از این تاریخ امکان استفاده از شبکه تلفن همراه را نخواهد داشت.
لطفاً نسبت به فعال‌سازی آن از طریق شماره‌گیری #7777* اقدام نمایید.
برند: ****
مدل: ****
IMEI: ***************

در این زمان است که باید کد رجیستری یا کد فعال سازی گوشی همراه خود را وارد کنید و اگر این کد را نداشته باشید گوشی شما بعد از تاریخ ذکر شده از شبکه های تلفن همراه خارج میشود و به زبان ساده آنتن دهی  سیم کارت ها در این گوشی غیر فعال میشود.

قانون رجیستری چیست؟

طرح ثبت دستگاه های سیم کارت خور(رجیستری) در راستای جلوگیری از واردات غیر قانونی و حمایت از واردات قانونی، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ،با همکاری وزارت صمت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده. در این طرح تنها دستگاه های سیم کارت خور قانونی و منطبق با استاندارد های ایمنی و سلامتی وارد کشور میشود و از فعال سازی دستگاه های سیم کارت خور غیر قانونی با مخاطرات سلامتی جلوگیری به عمل می آید.

همچینین تمام دستگاه هایی که تا قبل از طرح رجیستری فعال شده باشند و داخل یکی از شبکه های اپراتوری فعال شده باشند نیازی به فعال سازی مجدد ندارند.

 

رجیستری چیست؟

به زبان ساده، به معنی ثبت دستگاه سیم کارت خور در یک سامانه ی جامع است.

 

چگونه پیش از خرید اطمینان پیدا کنیم که وسیله ی خریداری شده قانونی است و کد رجیستری دارد؟

اول از همه باید همیشه از فروشندگان معتبر و قابل اطمینان خرید کنید.در مرحله ی دوم شرکت گارانتی وارد کننده ی گوشی را چک میکنیم که معبتر باشد.

اگر از این دو اطمینانی نداشتید راحت ترین کار این است که کد imei  وسیله ی مورد نظر را از روی جعبه ی گوشی  با کد دستوری *7777# چک کنید.

 

مسافرانی که از سفر خارجی برای خود وسیله ی سیم کارت خور خریداری میکنند چطور؟آنها هم مشمول این طرح میشوند؟

بله.تمامی مسافران حق وارد کردن یک عدد گوشی موبایل با خود به داخل کشور را دارند که به محض ورود به بخش گمرک مسافری مراجعه میکنند و کد imei وسیله را به گمرک ارائه میدهند.پس از آن تا یک ماه پس از وارد شدن، مهلت دارند با مراجعه به سایت گمرک مالیات وسیله خود را بپردازند تا از خدمات شبکه استفاده ببرند.

 

چرا گوشی هایی که مسافران با خود وارد میکنند، ارزان قیمت تر از گوشی های موبایل ارائه شده از فروشنده های داخل کشور است؟

وارد کننده های گوشی همراه باید هزینه  عوارض گمرک ،مالیات ،گارانتی معتبر و غیره را بپردازند به همین علت شما مشاهدهد افزایش قیمت گوشی ها خواهید بود. دارا بودن یک گارانتی معتبر همواره یکی از مهم ترین بخش های خرید کالا بوده که بخش بزرگی از علت افزایش قیمت را در بر میگرفته است.بعد از طرح رجیستری تمامی وسایل سیم کارت خور باید با گارانتی راهی  بازار شوند.

 

چگونه گوشی خود را در طرح رجیستری فعال کنیم؟

ابتدا کد imei گوشی را از روی جعبه و یا از طریق *#06# پیدا کنید.

کد رجیستری یا کد فعال سازی را از روی کارت گارانتی پیدا کنید. کد فعال سازی به صورت مخفی بوده و  با خراشیدن روکش محافظ کد به آن دسترسی پیدا کنید.

سپس از یکی ازطرق زیر اقدام به فعال سازی کنید:

 راه های استعلام گرفتن کد IMEI:

 

برای اطمینان حاصل کردن از درستی این کد لازم است با شماره گیری (#06#*)، کد IMEI را مجدداً از طریق پیامک دریافت کنید و آن را با کد درج شده، مطابقت دهید.

 

1- پیامک:

کد IMEI  را بدون کم و کاست و اضافه کردن هر گونه علائمی (مانند : نقطه، خط تیره و…) به شماره 7777 پیامک کرده و منتظر دریافت پیامک از طرف سامانه همتا باشید.

این پیامک شامل اطلاعات و مدل تلفن همراه می باشد، لازم به ذکر است که باید کد دریافتی را با اطلاعات تلفن همراه مطابقت داده و در صورت اطمینان از صحت اطلاعات اقدام به خرید کنید.

 

 

2- کد USSD:

کد USSD آسان ترین راه برای رجیستر کردن گوشی است. زیرا همیشه در دسترس است و نیازی به اینترنت ندارد.

مراحل:

الف) کد (#7777*) را شماره گیری نمایید تا کد دستوری را در سامانه همتا به حالت اجرا در بیاید.

 

ب) عدد مربوط به فعال سازی را وارد کنید و گزینه ارسال (SEND) را بزنید.

ج) شناسه 15 رقمی IMEI  موبایل را وارد کنید و گزینه SEND را بزنید.

د) در پنجره بعدی باید شماره تلفن خود را وارد نمایید.

ه) کد فعال سازی را در مرحله پیش رو درج  و برای بار آخر SEND را بزنید.

و) فعالسازی موفق را تأیید کنید.

ز)در صورت درست بودن شماره تلفن همراه و کد IMEI، عدد 1 را بزنید.

ح) کد فعالسازی دستگاه را وارد کنید و ارسال را بزنید.

ط) پیامکی جهت اتمام مراحل برای شما ارسال می شود.

3- اپلیکیشن سامانه همتا:

استفاده از این برنامه بسیار ساده می باشد. جهت شروع کار به ترتیب (گزینه فعال سازی تلفن همراه را بزنید، شماره موبایل، IMEI دستگاه، کد فعال سازی خود را تایپ کرده و روی آیکون ارسال کلیک نمایید.

4- وب سایت (https://hamta.ntsw.ir/) سامانه همتا:

وارد سایت سامانه همتا شوید و شماره موبایل و یا کد ملی خود را تایپ نمایید و ورود را بزنید، صفحه ی جدیدی برای شما باز خواهد شد که در آن باید کد ارسال شده از طریق پیامک را وارد نمایید و کد داخل مستطیل طوسی را از حروف به رقم تبدیل کرده و تایپ کنید، در صورت درست بودن تمامی مراحل، صفحه ی اصلی سایت باز شده و شما با ورود به قسمت مدیریت دستگاه و زدن آیکون افزودن دستگاه، به ترتیب: (شماره موبایل/کد IMEI/ مدل گوشی/ کد فعال سازی) گوشی خریداری خود را در سامانه ثبت کنید.