فناوری RAMDISK شیائومی برای ارتقا عملکرد بازی‌ ها در گوشی چیست

شیائومی که به تولید گوشی با قیمتی مقرون به صرفه معروف است از فناوری جدیدی در دنیای گوشی های هوشمند رونمایی کرده است. فناوری RAMDISK به بازی ها و اپلیکیشن ها اجازه می‌دهد که از فضای رم گوشی به عنوان فضای ذخیره سازی فایل های خود استفاده کنند.

امروزه با پیشرفت گوشی های هوشمند از نظر سخت افزار و امکانت شاهد افزایش میزان حافظه رم هستیم به طوری که گوشی های هوشمند از میزان رم بالای 8 گیگابایت استفاده می‌کنند مانند نوت 20 اولترا که 8 گیگابایت حافظه رم دارد. این میزان در گوشی های گیمینگ به 16 گیگابایت نیز می‌رسد.

شیائومی به تازگی به فناوری جدیدی دست پیدا کرده است که نام این فناوری RAMDISK بوده و مربوط به حافظه رم گوشی های هوشمند است. RAMDISK این قابلیت را فراهم می‌کند که اپلیکیشن ها و بازی ها از حافظه رم گوشی به عنوان فضای ذخیره سازی استفاده کنند که این موضوع باعث عملکرد بهتر گوشی در زمان اجرای بازی یا برنامه های دیگر است.

فناوری ذکر شده از مدت ها قبل در کامپیوتر ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی از این فناوری در گوشی های هوشمند تا به حال استفاده نشده است. شیائومی اعلام کرده که کاربران از طریق طرح RAMDISK Trial Mode می‌توانند از رم ۱۶ گیگابایتی می ۱۰ الترا استفاده کنند.

مزیت بزرگ این فناوری سعت بالای آن و در نتیجه عملکرد بهتر دستگاه و اجرای بی عیب و نقص بازی ها و اپلیکیشن هاست. همانطور که می‌دانید سرعت حافظه رم بسیار بالاتر از دیگر حافظه هاست. با بررسی و مقایسه سرعت رم و حافظه داخلی می 10 اولترا این موضوع را بهتر درک خواهید کرد. سرعت حافظه رم می 10 اولترا که از نوع LPDDR5 است برابر 44 گیگابایت بر ثانیه است و سرعت خواندن حافظه داخلی دستگاه که از نوع UFS 3.1 است 1700 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن آن نیز 750 مگابایت بر ثایه است.

کاربرانی که صاحب گوشی می 10 اولترا هستند برای فعال کردن قابلیت RAMDISK Trial Mode باید در Game Center  به بخش Speed Installation رفته و از قسمت Game Trial آن را فعال کنند. طبق گفته شیائومی سرعت نصب چندین برابر می‌شود. به عنوان مثال نصب بازی Peace Elite حدود 10 ثانیه طول می‌کشد که در مقایسه با حالت عادی با بهبود 100 درصدی همراه است.

امروزه بیش از 10 بازی محبوب مانند QQ Speed, Glory of The King و Peace Elite از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند و در آینده نیز قطعا بازی های بیشتری از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد. همچنین کاربر می‌تواند برای برگرداندن به حالت اولیه بازی را حذف کرده و و به طوری عادی بازی را نصب کند.

نکته قابل توجه در زمان استفاده از این قابلیت این است که با توجه به این موضوع که رم یک حافظه موقتی است  اگر شارژ دستگاه تمام یا گوشی به هر دلیلی ری‌استارت شود، بازی‌هایی که از طریق این قابلیت نصب شده باشند از بین می‌روند. با این حال، شیائومی امکانی را فراهم کرده تا بازی‌های نصب‌شده روی رم را به حافظه فلش منتقل کنید.