قابلیت های جدید ios 17

همه چیز درباره قابلیت های ios 17

شرکت اپل هرساله به‌روزرسانی و آپدیت قابل‌توجهی برای iOS ، سیستم عامل آیفون، عرضه می‌کند. ورژن فعلی آی او اس یعنی iOS 16 سال گذشته در ماه سپتامبر منتشر شد؛ پس قابل‌ پیش‌بینی است که 2023 شاهد انتشار iOS 17 خواهیم بود. این آپدیت رایگان مشکلات و باگ‌های زیادی را حل می‌کند و قابلیت های جدیدی را اضافه می‌کند؛ مثل این است که صاحب یک آیفون جدید شوید، بدون اینکه یک ریال بپردازید.

در این مقاله سعی می‌کنیم به تمام سوالات شما دربارۀ قابلیت های ios 17 پاسخ دهیم؛ اطلاعاتی دربارۀ تاریخ انتظار نسخۀ بتا و نسخۀ نهایی، نحوۀ نصب آن، آیفون‌هایی که احتمال پشتیبانی از iOS 17 را دارند و ویژگی‌ها و تغییراتی که به iOS جدید اضافه شده است خواهیم پرداخت.

تاریخ انتشار ios 17 ؛ آی او اس 17 چه زمانی می‌آید؟

نسخۀ آی او اس 17 قرار است در اوایل ماه ژوئن 2023 یعنی خرداد 1402 در کنفرانس سالانۀ توسعه‌دهندگان اپل WWDC 2023 پیش‌نمایش داده شود تا در سپتامبر به‌طوررسمی برای گوشی‌های آیفون در دسترس قرار گیرد. احتمالاً تاریخ انتشار iOS 17 تقریباً هم‌زمان با رویداد معرفی آیفون 15 خواهد بود.

قبل از انتشار نسخۀ اصلی، اولین نسخۀ بتای توسعه‌دهنده برای تست کردن در روز اول کنفرانس WWDC 2023 منتشر می‌شود؛ که ما تاریخ‌های آن را پیش‌بینی کرده‌ایم:

  • اوایل تا اواسط ژوئن 2023: اعلام و معرفی نسخۀ iOS 17 و انتشار نسخۀ اولیۀ بتای توسعه دهنده
  •  جولای 2023: انتشار اولین نسخۀ بتای عمومی از iOS 17
  • ژوئن تا سپتامبر 2023: انتشار چند سری از بتای توسعه‌دهنده‌ و عمومی
  • اوایل سپتامبر 2023: رونمایی از آیفون 15
  • اواسط سپتامبر 2023: عرضۀ نسخۀ نهایی و عمومی iOS 17

سازگاری ios 17 : کدام گوشی های آیفون آی او اس 17 را پشتیبانی می‌کنند؟

سازگاری ios 17

بهترین حدس ما این است که آیفون XS و مدل‌های بالاتر آی او اس 17 را پشتیبانی می‌کنند. آیفون‌های 8 و 8 پلاس و آیفون X لب مرز هستند؛ ممکن است با iOS 17 سازگار نباشند یا ممکن است یک سال دیگر از آپدیت iOS سود برند. متأسفانه اپل سیستم سفت‌وسختی برای کنار گذاشتن گوشی‌هایش از آپدیت‌های جدید iOS بعد از گذشت تعداد سال مشخصی ندارد. بعضی سال‌ها اپل هیچ گوشی را از پشتیبانی آپدیت‌ها کنار نمی‌گذارد؛ برعکس در سال گذشته iphone 6s و تمام سری iphone 7 را حذف کرد.

پس اگر شما آیفون 7 یا آیفون SE نسل اول یا دستگاهی قدیمی‌تر از اینها دارید، از آنجایی‌که آی او اس 16 را دریافت نکرده‌اید، امیدی برای دریافت آی او اس 17 ندارید.

  • آیفون 7 و se2016: از نسخه ios 17 پشتیبانی نمی کند.
  • آیفون 8، آیفون 8 پلاس: از نسخه ios 17 پشتیبانی نمی کند.
  • آیفون X: از نسخه ios 17 پشتیبانی نمی کند.
  • آیفون XS, XS Max, XR: از نسخه ios 17 پشتیبانی می کند.
  • سری آیفون 11 : از نسخه ios 17 پشتیبانی می کند.
  • سری آیفون های 12:  از نسخه ios 17 پشتیبانی می کند.
  • سری آیفون های 13 :  از نسخه ios 17 پشتیبانی می کند.
  • سری آیفون های 14از نسخه ios 17 پشتیبانی می کند.
  • سری آیفون های 15:  از نسخه ios 17 پشتیبانی می کند.

پشتیبانی آیفون‌های قدیمی از ios 17

در هفته گذشته در توییتر شایعه‌های زیادی مبنی بر ساپورت نکردن آی او اس 17 در گوشی‌های آیفون 8 و 8 پلاس و آیفون ایکس مطرح شد اما اکانت Anonymous اعلام کرد که شایعه است و همان گوشی‌هایی که سال گذشته آی او اس 16 را دریافت کردند، امسال نیز آی او اس 17 را ساپورت می‌کنند.

حتی اگر آیفون شما امسال موفق به دریافت iOS 17 شود، اگر مدل آیفون شما قدیمی است فایدۀ چندانی ندارد، چون تمام قابلیت های جدید آپدیت جدید را نخواهید داشت؛ همانطورکه سال گذشته آیفون 8 و آیفون ایکس بسیاری از خصوصیات آی او اس 16 را از دست دادند.

در نهایت با برگزاری رویداد wwdc 2023 مشخص شد که آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون X نمی‌توانند جدیدترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل آیفون را دریافت کنند.

قابلیت های ios 17 که در رویداد WWDC 2023 معرفی شد

قابلیت های ios 17
قابلیت های ios 17

درحالی‌که iOS 16 تغییرات زیادی به همراه داشت، اخبار نشان می‌دهد که iOS 17 تغییراتی کمتر از حد معمول دارد. براساس گفتۀ مارک گورمن، اپل بیشتر منابع خود را در جهت گسترش نرم‌افزار هدفونِ واقعیت افزودۀ خود AR Headphone به کار گرفته , سیستم عامل این هدفون موقتاً xrOS نام‌گذاری کرده است. خبر دیگری اعلام کرده که iOS 17 بیشتر بر روی ثبات و کارایی تأکید کرده تا ویژگی‌های بصری. مارک گورمن همچنین این نوید را داده است که بیشترین تغییرات مربوط به نیازهای درخواستی کاربران خواهد بود.

قابلیت‌های جدید تماس، فیس‌تایم و Messages در IOS 17

قابلیت‌های جدید تماس، فیس‌تایم و Messages در IOS 17
قابلیت‌های جدید تماس، فیس‌تایم و Messages در IOS 17
در رویداد بزرگ WWDC 2023 اولین قابلیت ios 17 که معرفی شد قابلیت ساخت پوستر بود. با استفاده از این قابلیت جدید قادر خواهید بود تا برای هر مخاطب پوستری جداگانه و زیبا را طراحی کرده تا هنگام دریافت تماس و پیام ها پوستر مخاطب نمایش داده شود. و همچنین میتوانید انتخاب کنید که مخاطبتان هنگام دریافت تماس از شما چه تصویری را مشاهده کند. یکی دیگر از قابلیت های ios 17 قابلیت جدید Voicemail است. با استفاده از این قابلیت یک نوشته از صدای فردی را که با کاربر تماس گرفته روی صفحه نمایش داده می شود.

قابلیت Check In 

قابلیت Check In از قابلیت های ios 17
قابلیت Check In از قابلیت های ios 17
به خانواده و دوستان و آشنایانتان اطلاع میدهد که به خانه رسیدید یا خیر.با استفاده از این قابلیت  در صورتی که کاربر به مقصد نرسیده و تاخیر داشته باشد پیامی حاوی موقعیت مکانی، میزان شارژ باتری و وضعیت آنتن‌دهی گوشی به‌طور خودکار به دوستان و خانواده ارسال خواهد شد.

قابلیت استیکر ios 17

قابلیت استیکر ios 17
قابلیت استیکر ios 17
با آپدیت جدید ios 17 در بخش استیکر ها این امکان فراهم شد تا کاربر هر ایموجی، برش تصویری و حتی تصاویر Live را به‌صورت استیکر در iMessages یا هر اپلیکیشن پیام‌رسان دیگری ارسال کند.همچنین میتوانید برای مخاطبین خود استیکر اختصاصی بسازید و بر روی پروفایلشان بگذارید .

بیشتر بخوانید: اپل ویژن پرو معرفی شد. 

اپلیکیشن خاطره‌نویسی Journal

Journal
اپلیکیشن خاطره نویسی از قابلیت های ios 17
اپلیکیشن خاطره نویسی از قابلیت های ios 17
از جمله قابلیت های ios 17 ارائه اپلیکیشن جدیدی به منظور خاطره نویسی است. نام این اپلیکیشن Journal است و با استفاده از این اپلیکشن و بهره مندی از تصاویر، ویدئو ها، موسیقی و فعالیت های ورزشی خود می توانید خاطرات خود را ثبت کنید . این اپلیکیشن با استفاده از داده های آیفون پیشنهاداتی به منظور ثبت خاطره ارائه می دهد.

اپل ادعا کرده با استفاده از رمزنگاری و قابلیت قفل کردن برنامه تمام اطلاعات ثبت شده با امنیت کامل محفوظ خواهد ماند.

قابلیت جدید NameDrop برای ایردراپ

قابلیت جدید NameDrop برای ایردراپ در ios 17
قابلیت جدید NameDrop برای ایردراپ
با استفاده از این قابلیت جدید امکان ارسال اطلاعات تماس، آدرس ایمیل، شماره تلفن، پوستر و حتی تصاویر فراهم شده است. به این صورت که دو آیفون و یا آیفون و اپل واچ را به هم نزدیک کرده تا اطلاعات انتقال پیدا کند.

حالت StandBy لاک‌اسکرین جدید

حالت StandBy لاک‌اسکرین جدید در ios 17
حالت StandBy لاک‌اسکرین جدید ios 17

از دیگر قابلیت های ios 17 حالت StandBy لاک اسکرین است. این قابلیت به هنگام شارژ گوشی با استند مگ سیف فعال شده و  در حالت افقی صفحه‌نمایش گوشی، تاریخ، ساعت، فعالیت‌های زنده و انواع ویجت‌های آ‌ب‌وهوا، قرارهای تقویم و… را نمایش می‌دهد.

همچنین این قابلیت اضافه شده تا  در حالت Standby با سوال کردن از سیری نتیجه را با تصویر مشاهده کنید.

فعال‌سازی سیری 

سیری در ios 17
فعال‌سازی سیری در ios 17
با آپدیت جدید ios 17 برای استفاده از دستیار صوتی نیازی به گفتن hey siri نخواهید داشت و فقط کافیست کلمه siri را بگویید تا دستیار صوتی فعال گردد. 

بهبود قابلیت AutoCorrect 

بهبود قابلیت AutoCorrect در ios 17
بهبود قابلیت AutoCorrect
ios 17 در بخش کیبورد هم شامل بروزرسانی بوده و عملکرد AutoCorrect به کمک هوش مصنوعی بهبود پیدا کرده و تصحیح اشتباهات گرامری جملات و همچنین بازگشت به کلمات تایپ شده قبلی ساده تر شده است. 

بیشتر بخوانید: مک استودیو جدید اپل معرفی شد.

به‌روزرسانی‌های دسترس‌پذیری

بهبود قابلیت AutoCorrect در ios 17
بهبود قابلیت AutoCorrect در ios 17
ios 17 در بخش دسترس پذیری شامل بروزرسانی هایی خواهد بود. از جمله این بروزرسانی ها Assistive Access است. Assistive Access برای کاربران مبتلا به ناتوانی هایی شناختی  و همچنین قابلیت های Live Speech و Personal Voice که به ترتیب برای کاربران با ناتوانی های گفتاری و کسانی که در معرض از دست دادن گفتار هستند کارآمد است. Personal Voice امکان شبیه سازی صدای کاربر را فراهم می کند. 

قابلیت Point and Speak از جمله قابلیت های ios 17 بوده که مخصوص کاربران نابینا و کم بینا است. این قابلیت به کاربر کمک کرده تا متن روی هر شیء را بخواند. 

افزایش امنیت وب گردی

Journal در آپدیت ios 17 امنیت وب گردی در حالت ناشناس سافاری بهبود پیدا کرده است.

ویژگی های جدید  Health app

ویژگی های جدید Health app آی او اس 17
ویژگی های جدید Health app
در آپدیت جدید آی او اس 17 به Health app ویژگی های جدیدی اضافه شده است. یکی از این ویژگی های جدید  ثبت خلق‌وخوی روزانه و قابلیت Screen Distance در بخش Screen Time می باشد. قابلیت Screen Distance به منظور حفظ فاصله گوشی از چشم ها و دورکردن از آنها به کاربر هشدار می دهد. 

بهبود maps

بهبود maps
بهبود maps
در آپدیت جدید نقشه های آفلاین به maps اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: مک بوک ایر 15 اینچی اپل معرفی شد.

قابلیت Collaborative Playlists

قابلیت Collaborative Playlists آی او اس 17
قابلیت Collaborative Playlists آی او اس 17
قابلیت Collaborative Playlists از قابلیت های ios 17 بوده که امکان اشتراک گذاری در اپل موزیک را فراهم می کند. 

ویژگی های جدید کنترل ایرپادز

ویژگی های جدید کنترل ایرپادز ios 17
ویژگی های جدید کنترل ایرپادز ios 17
از جمله قابلیت های جدید ios 17 اضافه شدن ویژگی های جدید کنترل ایرپادز است. این ویژگی های جدید شامل Adaptive Audio ، Personalized Volume و Conversation می باشد.

به‌‌روزرسانی‌های حریم خصوصی

به‌‌روزرسانی‌های حریم خصوصی در ios 17
به‌‌روزرسانی‌های حریم خصوصی در ios 17
با بروزرسانی حریم خصوصی در آپدیت ios 17 هنگام اشتراک گذاری پوسترهای تماس، پیام های فیس تایم از طریق airdrop هشداری با مضمون (محتوای حساس) به کاربر نمایش داده می شود.

Visual Look Up

Visual Look Up آی او اس 17
Visual Look Up آی او اس 17
با استفاده از Visual Look Up قادر خواهید بود در فریم های متوقف شده ویدئو انواع غذاها، علائم و نماد ها را به راحتی شناسایی کنید.

اشتراک گذاری اطلاعات airtag و اشتراک گذاری با iCloud Keychain به منظور سهولت و افزایش امنیت رمز عبور به صورت گروهی از دیگر قابلیت های ios 17 بوده که در رویداد WWDC 2023 معرفی شد.

پیش بینی قابلیت های جدید ios 17 قبل از معرفی 

خوش‌بینانه است اگر تصور کنیم اپل برای آی او اس جدید خود با ما مشورت می‌کند؛ اما جالب است ببینیم چیزی که ما انتظار داریم با چیزی که اپل ارائه می‌دهد، چقدر تطابق دارد. اپل چند مورد از لیست آرزوهای ما را در iOS 16 برآورده کرد؛ اگر به همین ترتیب خواسته‌های ما را در iOS 17 نیز مورد توجه قرار دهد، موفقیت بزرگی کسب کرده‌ایم. در زیر به لیست تغییرات مورد انتظارمان می‌پردازیم:

  1. تغییرات اساسی Library App از قابلیت های جدید ios 17

تغییرات اساسی Library App از قابلیت های جدید ios 17
App Library ایده‌ای خوب با اجرای ضعیف است.

Library App  به‌عنوان یک ایدۀ مفید و اساسی با iOS 14 معرفی شد. این اپ صفحۀ اصلی گوشی را با برنامه‌هایی که هرروز از آنها استفاده می‌کنیم، پر می‌کند و بقیۀ برنامه‌ها را از جلوی دید برمی‌دارد. این طراحی از این نظر بد است که برنامه‌ها بدون اینکه ربط خاصی به یکدیگر داشته باشند در یک کتگوری کنار هم قرار گرفته‌اند و برنامه‌هایی که به یکدیگر مربوط‌اند در کتگوری‌های جدا قرار دارند.

هر پوشه چهار آیکون درون خود دارد که سه تای اول، آیکون‌های واقعی برنامه هستند که با لمس آنها برنامه باز می‌شود اما چهارمین آیکون شامل چهار آیکون کوچکتر است که شما را به یک پوشۀ جدید هدایت می‌کنند. این یک رابط کاربری است که در هیچ جای دیگر در iOS و iPadOS وجود ندارد. مشکل دیگر این است که برنامه‌ها و آیکون‌ها مدام جابه‌جا می‌شوند، پس شما نمی‌توانید جای قرارگیری آنها را به حافظه بسپارید.

ما در اینجا چند پیشنهاد ساده بیان می‌کنیم.

iOS 17  می‌تواند این مشکل را حل کند. با لمس کردن کادر جستجو در بالای اپ Library فهرستی براساس حروف الفبا ظاهر می‎‌شود که بهتر است همین فهرست به‌عنوان نمایش پیش‌فرض در نظر گرفته شود یا گزینه‌ای برای تنظیم کردن آن به نمایش پیش‌فرض وجود داشته باشد. حداقل کاری کنید که پوشه‌ها مانند پوشه‌های سراسر آی او اس کار کنند و مدام جابه‌جا نشوند؛ همچنین وقتی روی آیکون‌ها ضربه می‌زنیم، پوشه باز شود، نه برنامه‌ها. همینطور می‌شود عددی نشان دهد که در هر پوشه چند برنامه گنجانده شده است.

  1. قابلیت دانلود برنامه از منابعی به‌جز اپ‌استور

قابلیت دانلود برنامه از منابعی به‌جز اپ‌استور

یک گزارش اخیر پیش‌بینی می‌کند که قابلیت دانلود برنامه از جایی به‌غیر از اپ ‌استور و استفاده از NFC برای پرداخت‌هایی غیر از Apple Play از قابلیت های جدید ios 17 باشد. البته این قابلیت احتمالاً فقط برای اروپا در دسترس است.

انتظار ما این است اپل طبق قانون Digital Markets Act اتحادیۀ اروپا برای تمام کشورها عمل کند و تغییرات iOS 17 را جهانی کند.

  1. بهبود عملکرد Siri

بهبود عملکرد Siri

سیری قطعاً درiOS 15 وiOS 16 پیشرفت چشم‌گیری داشته است، پردازشگر آفلاین، سرعت بیشتر و بالا رفتن امنیت از تغییرات مثبت سیری در آی او اس 15 و 16 بود؛ همچنین سیری باهوش‌تر و قابل‌اعتمادتر شد و تشخیص بهتری در چیزی که روی صفحه می‌دید، داشت.

اما سیری در iOS 17 هنوز جای پیشرفت زیادی دارد، تا دیگر در برابر Google Assistant شکست نخورد. با تمرکز بر مدل‌های بزرگ زبانی مثل chatGPT توقع ما از صحبت با هوش مصنوعی بالا رفته. سیری چیزی بیشتر از یک آپدیت با پیشرفت 20 درصدی نیاز دارد. Siri به یک جهش روبه‌جلو نیاز دارد تا شما بتوانید حین استفاده از آن، بشنوید و احساسش کنید. نیاز به بهبود صدا و بهبود در عملکرد دارد. باید اغلب اوقات جواب درستی بدهد و احساس یک مکالمۀ واقعی را به ما بدهد.

سیری نسل اول از هوش مصنوعیِ گوشی‌های هوشمند بود، اما از رقیبان خود عقب ماند.

اگر Siri برترین هوش مصنوعیِ واقعی از نسل بعدی باشد، خوشحال نمی‌شوید؟

  1. Dynamic Island در آیفون 14

Dynamic Island در آیفون 14

Dynamic Island یا جزیرۀ پویا یک قابلیت فوق‌العاده از ویژگی های جدید ios 17 است که انتظار می‌رود در iOS 17 و همۀ مدل‌های آیفون 14 وجود داشته باشد. دوربین سلفی و سنسور مادون قرمزِ آیفون 14 کمک می‌کند تا اعلان‌هایی مانند تعداد قدم‌های برداشته شده یا نت‌های موزیکی که گوش می‌دهید یا اعلان زنگ جزیره موقع زنگ خوردن گوشی، را به‌حالت سه‌بعدی اول در سایز بزرگ و بعد در اندازۀ کوچک در بالای گوشی در جای دوربین و سنسور نمایش دهد. با زدن روی Dynamic Island دوباره می‌توان جزئیات بیشتری از آن دید. اما بهتر از این هم می‌تواند بشود.

پیشنهاد می‌شود سیری از طریق جزیرۀ پویا پیشنهادهایی براساس استفادۀ ما از برنامه‌ها ارائه دهد.

مهم‌تر از همه، جزیرۀ پویا نباید اعلان‌ها را همیشگی نشان دهد، بلکه باید پس از نمایش دادن، محو شود. استفاده از Dynamic Island یعنی نمایش فعالیت‌های پس‌زمینه‌ای برای مدت کوتاه، مثل تشخیص هویت Face ID یا اتصال ایرپاد.

  1. یکسان‌سازی نسخه‌ها

هیچ دلیلی وجود ندارد که اپل تعداد زیادی نسخۀ تکه‌تکه از سیستم‌عامل برای هر محصول خود دارد. حالا که نرم افزار هماهنگ با قابلیت هایی که قرار است با هم کار کنند، به روز می شود، چه دلیلی دارد که یک نسخه iOS ، یک نسخه iPadOS ، tvOS ، watchOS و یک نسخه macOS وجود داشته باشد؟

وقتی بدتر می‌شود که اپل برای ساعت واقعیت ترکیبی AR/VR جدید خود یک سیستم‌عامل جدید معرفی می‌کند؛ xrOS.

همه‌چیز را به iOS 17 بسپارید. یا حتی iOS 20. چرا که نه؟ یادتان نرود که اپل از روی iPhone 9 پرید، tvOS به ورژن 17 پرش کرد و macOS را در ورژن 10 برای بیش از یک دهه نگه داشت.

  1. بهبود Control Center

بهبود Control Center از زمان ios 7 آیفون به یک کنترل سنتر اختصاصی مجهز شده، اما از زمان آپدیت ios 11 آپدیت قابل‌توجهی در control center دیده نمی‌شود. باتوجه به شایعات پیرامونِ تغییرات اساسی control center انتظار می‌رود در قابلیت‌ های جدید ios 17 شاهد به‌روزرسانی و سفارشی‌سازی‌های پیشرفته در کنترل سنتر باشیم.
  1. ویجت‌های فعال در ios 17

ویجت‌های فعال در ios 17 اپل در حال آزمایش یک ویجت فعال برای صفحه اصلی تحت عنوانِ Today View در آیفون است، اما مطمئن نیستیم این از قابلیت‌ های جدید iOS 17 باشد. ویجت‌های فعال، ویجت‌هایی هستند که تعامل بیشتری دارند و چیزی بیش از نمایش اطلاعات ساده یا باز کردن یک برنامه انجام می‌دهند. ویجت‌های فعال می‌توانند شامل آیکون، اسلایدرها و موارد دیگر باشند که ویجت‌ها را پویاتر می‌کند.
  1. قابلیت سرچ پیشرفته‌تر

قابلیت سرچ پیشرفته‌تر نسخه‌های جدید iOS اغلب با بهبودهایی در جستجو و Spotlight ارائه می‌شوند، به نظر می‌رسد که ios 17 هم از این قاعده مستثنی نیست. شایعات دربارۀ بهبود عملکرد سرچ مبهم است اما طبق تجربیات گذشته، اپل روی ساده کردن نتایج جستجو، مکان یابی متن در عکس‌ها و ویدیوها کار کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد که موضوعات مشخصی را در عکس‌ها سرچ کنند. ممکن است در قابلیت‌ های جدید ios 17، تمام این ویژگی‌های سرچ به‌روزرسانی شوند. یکی از زمینه‌هایی که نیاز مبرمی به بهبود دارد، جستجوی درون‌برنامه‌ای اپل است، مانند عملکرد جستجوی برنامۀ تنظیمات. برنامۀ تنظیمات اغلب نتایج قابل اعتمادی را برای کلماتِ جستجوشده ارائه نمی‌دهد، بنابراین امیدواریم که این مورد نیز جزئی از آپدیتِ و بهبود سرچ باشد.
  1. تجربۀ CarPlay جدید

تجربۀ CarPlay جدید در انجمن سالانۀ WWDC سال 2022 اپل از نسل بعدی کارپلی خود رونمایی کرد. انتظار می‌رود در 2023 این نسخه اجرا شود، که شامل پشتیبانی از نمایشگرهای متعدد در یک وسیله نقلیه است. ادغام دسته ابزار از قابلیت‌ های جدید ios 17 است که به CarPlay امکان کنترلِ عملکرد خودرو را می‌دهد و با سرعت سنج، کیلومترشمار، سنجش میزان سوخت و موارد دیگر ترکیب می‌شود. کنترل‌های تهویه مطبوع خودرو مستقیماً از طریق CarPlay قابل دسترسی خواهند بود، بنابراین برای تنظیم گرما یا AC مجبور به خروج از سیستم CarPlay نخواهید بود. اپل همچنین قصد دارد مجموعه‌ای از ویجت‌های مفید را اضافه کند که اطلاعاتی را مانند مدت زمان سفر، مصرف سوخت، آب و هوا، دستگاه های HomeKit و سایر جزئیاتی که ممکن است هنگام رانندگی بخواهید بدانید، نمایش می‌دهد.
  1. بازطراحیِ اپل، از قابلیت‌ های جدید ios 17

بیایید واقع بین باشیم، یک اصلاحِ همه‌جانبه شبیه به iOS 7 احتمالاً به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد. با توجه به پیچیدگی iOS و اشکالات جدیدی که در هر نسخه سیستم عامل ظاهر می‌شود، نمی‌توانیم انتظار یک به‌روزرسانی را داشته باشیم که رابط کاربری را از ابتدا بکوبد و بازسازی کند. ما اخیراً برخی از ویژگی‌های جدید رابط کاربری را داشته‌ایم. iOS 16 دارای یک Lock Screen/Notification Center بازطراحی شده بود و در دو سالِ گذشته، به‌روزرسانی‌های صفحه اصلی را دریافت کرده‌ایم. اپل در حال حاضر جنبه‌از ios را هدف‌گیری می‌کند، که تضمین بدهد باگ‌ها را درست کند. چیزی که امیدواریم در قابلیت‌ های جدید ios 17 ببینیم، آیکون های برنامه با عمق بیشتر است، مشابه آنچه در macOS Big Sur معرفی کرده‌اند. بازطراحیِ اپل، از قابلیت‌های جدید ios 17 یکی دیگر از تغییرات خوشایند، به روز رسانی برخی از عناصرِ سیستم است. خیلی از آنها از زمان ios 7 تابه‌حال تغییر نکرده‌اند. برای مثال دکمۀ دوگانۀ on/off خیلی بزرگ است و مطمئناً با سال 2023 همخوان نیست.
  1. به‌روزرسانی‌های پس‌زمینه؛ background updates

به‌روزرسانی‌های پس‌زمینه؛ background updates یکی از ویژگی هایی که آرزو می کنم اپل در نظر بگیرد، به‌روز‌رسانی سیستم عاملِ پس‌زمینه است. یکی از موارد بسیار خوش‌آمد می‌تواند این باشد که بشود به‌روزرسانی‌های نسخه ios بتا را در پس‌زمینه نصب کرد، در حالی که گوشی‌های کاربران روشن و قابل استفاده هستند. پس از اتمام فرآیند، می‌توان گوشی‌ها را ریبوت کرد تا تغییرات ارائه شود. درحال حاضر و در نسخه‌های فعلی ios این امکان فقط برای نسخه‌های اصلی آپدیت‌های ios وجود دارد.
  1. بازیابیِ سیستم‌عامل؛ بیسیم و بدونِ پورت

بازیابیِ بیسیم و بدونِ پورتِ سیستم‌عامل قبلاً قابلیت بازیابی سیستم عامل را به‌صورت بیسیم در اپل‌واچ دیده بودیم و الان آمادۀ این هستیم که شرکت اپل، آیفونِ بدون پورت (درگاه) خود را ارائه دهد. ممکن است این آیفون 15 یا آیفون 15 پرو نباشد، اما احتمالا در این دهه اتفاق خواهد افتاد. این شرکت قبلاً شارژ بی سیم و انتقال داده های بی سیم را کشف کرده است. انتظار ما از قابلیت‌ های جدید ios 17 این است که برای بازیابی یک آیفونِ از دست‌رفته (آیفونی که از کار افتاده یا روشن نمی‌شود.) مثل گذشته نیاز به کابل برای اتصال به ویندوز نداشته باشیم تا سیستم‌عامل را فلش کنیم و آیفون را احیا کنیم. بلکه انتظار داریم با کارکردی شبیه به کارکرد apple watch بدون پورت و بدون کابل این کار را انجام دهیم.
  1. امکانات RCS بین دو سیستم عامل مختلف

امکانات RCS بین دو سیستم عامل مختلف iMessage در خیلی کشورها طرفدار دارد، به‌خصوص در آمریکا. در خیلی از مناطق مردم بیشتر از طریق WhatsApp با یکدیگر در ارتباطند، حتی برای ارتباط‌های رسمی و کاری. وقتی کسی با گوشی آیفون به فردی با گوشی اندروید پیام می‌دهد، پیام در فرمت SMS منتقل می‌شود. ینی دو نفر با دو پلتفرم متفاوت نمی‌توانند فایل و مدیای باکیفیت ارسال کنند. ما نمی‌گوییم که با دخالت RCS همۀ مشکلات پیام بین سیستم‌عامل‌های متفاوت به یکباره حل شود و یا جهان به‌سرعت از استفاده از WhatsApp چشم‌پوشی کند، اما به‌هرحال خوب است که گزینۀ ارتباط بین سیستم‌عامل‌های مختلف را داشته باشیم بدون اینکه به برنامۀ سوم شخصی مثل WhatsApp نیاز داشته باشیم.
  1. تنظیم کردن دستیِ شارژ

تنظیم کردن دستیِ شارژ شارژ باتری بهینه شده یکی از ویژگی‌های ios است که به سلامت باتری کمک می‌کند. به این صورت که هوش مصنوعیِ آیفون از روی عادات شارژ کردن کاربر، اطلاعاتی برداشت می‌کند و مدت زمان کامل شدن شارژ را براساس آن تنظیم می‌کند. این درحالی است که برخی کاربران عادت شارژ کردن خاصی ندارند که هوش مصنوعی بتواند الگوی آن را به دست آورد. پس یکی از قابلیت‌ های جدید ios 17 می‌تواند اضافه شدنِ تنظیمات دستی برای زمان‌بندی اختیاری شارژ کردن است که می‌توانیم از آیفون بخواهیم تا پایان زمان انتخابیِ ما برای از شارژ درآوردن گوشی، (که آن را به‌طور دستی وارد کرده‌ایم؛ مثلاً سه ساعت) شارژ را تکمیل کند.

iOS 17 : چگونه نسخۀ بتا و نسخۀ نهایی آی او اس 17 را نصب کنیم؟

قبل از انجام آپدیت آی او اس 17 به موارد زیر توجه کنید:

مطمئن باشید قبل از آپدیت فضای خالی به مقدار 20 گیگابایت داشته باشید و اگر ندارید حتماً چند اپلیکیشن را پاک کنید و بعداً دوباره نصب کنید؛ در غیر این‌ صورت خودِ آیفون فایل‌های پیشنهادی را برای حذف نشان می‌دهد. بعد از آن مطمئن باشید که به وای‌فای وصل باشید، نه اینترنت موبایل. از وای فای امن استفاده کنید. (از وای فای هتل و امثال آن استفاده نکنید.) حتماً گوشی را به شارژ بزنید. اگر شارژ شما کم باشد، آیفون آپدیت iOS را انجام نمی‌دهد.

اگر می‌خواهید مطمئن باشید که اطلاعاتتان را مثل عکس و مسیج‌های قدیمی را از دست نمی‌دهید، حتماً backup بگیرید. Backup را می‌توانید از طریق iCloud و هم از طریق iTunes انجام دهید.

حالا می‌توانید آپدیت iOS 17 را مرحله به مرحله مطابق زیر انجام دهید.

  1. اول روی گوشی آیفون خود به Setting بروید، سپس گزینۀ General را انتخاب کنید و بعد روی Software Update ضربه بزنید. آیفون بررسی می‌کند که آیا آپدیتی برای شما در دسترس است یا نه. اگر قبلاً آپدیت کرده باشید مسیجی دریافت می‌کنید که iOS شما آپدیت است. گاهی اوقات کمی طول می‌کشد تا سیستم عامل روی گوشی شما پیاده شود.
چگونه نسخۀ بتا و نسخۀ نهایی آی او اس 17 را نصب کنیم؟ فرض می‌کنیم که نسخۀ آپدیت در دسترس است. روی گزینۀ Download and Install بزنید. 2-پسورد خود را بزنید و گزینۀ agree to the terms & conditions if required را انتخاب کنید. 3-آیفون شما دانلود را در بک‌گراند شروع می‌کند. به شما نشان می‌دهد که دانلود چقدر زمان می‌برد. معمولاً زمان بیشتری از آنچه واقعاً طول می‌کشد نشان می‌دهد. درهرصورت شما می‌توانید در زمان دانلود iOS 17 کارهای دیگرتان را با گوشی انجام دهید. وقتی دانلود تکمیل شد، برای شما نوتیفیکیشن می‌آید. 4-روی پنجرۀ نوتیفیکیشن بزنید و Details را انتخاب کنید. شما به Setting > General > Software Update برگردانده می‌شوید. چگونه نسخۀ بتا و نسخۀ نهایی آی او اس 17 را نصب کنیم؟ 5-حالا گزینۀ Install را بزنید. ممکن است کمی زمان ببرد، مخصوصاً اگر تازه iOS 17 در دسترس قرار گرفته باشد. 6-به‌جای نصب می‌توانید گزینۀ Later را انتخاب کنید. آیفون پیشنهاد می‌کند در طول شب آپدیت را انجام دهید. ولی مطمئن باشید که دستگاه به شارژ متصل باشد.

به‌جای این مراحل اگر آپدیت را روی حالت اتوماتیک بگذارید، آسان‌تر خواهد بود.

همچنین می‌توانید نسخۀ بتای iOS 17 را نصب کنید. بتا شامل دو نسخه است، بتای توسعه‌دهنده که اول منتشر می‌شود و بتای عمومی که یکی دو روز بعد از آن عرضه می‌شود. اما برای نصب بتای توسعه‌دهنده باید جزو توسعه‌دهندگانِ بتای ثبت نام شده (رجیستر شده) باشید. برای اینکه بتوانید اولین دسترسی را به نسخۀ بتا آی او اس 17 داشته باشید، باید سالیانه 99 دلار بپردازید، اما برای اینکه بتوانید رایگان به آن دسترسی داشته باشید چند روز صبر کنید تا نسخۀ بتای عمومی در دسترس قرار بگیرد.

نصب iOS 17 Developer Beta :

نصب iOS 17 Developer Beta

برای نصب نسخۀ بتا توسعه‌دهنده مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. به سایت https://developer.apple.com/بروید و با Apple ID خود وارد شوید.
  2. روی قسمت Downloads کلیک کنید و iOS 17 beta را انتخاب کنید.
  3. پروفایل بتا را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید.
  4. به قسمت Settings بروید، سپس وارد Profile Downloaded شوید و در آخر Downloaded profile را باز کنید
  5. سپس روی گزینۀ Install بزنید، پسورد خود را وارد کنید و پروفایل iOS 17 Beta را نصب کنید
نصب iOS 17 Developer Beta 6-پس از نصب پروفایل نسخۀ بتا iOS 17 روی گوشی خود، به Settings > General > Software Update بروید و iOS 17 Beta را دانلود کنید.

نصب 17 Public Beta  iOS:

برای نصب نسخۀ بتا عمومی مراحل زیر را دنبال کنید.

    1. به سایت https://beta.apple.com/sp/betaprogram بروید و با Apple ID خود وارد شوید.
    2. پروفایل بتا عمومی را طبق مراحل بالا دانلود و روی گوشی خود نصب کنید.
  • حالا Settings>General>Software Update را دنبال کنید و iOS 17 Beta را نصب کنید.نصب 17 Public Beta  iOS
  • قابل ذکر است که نسخۀ آی او اس بتا دارای ضعف‌هایی است که بهتر است قبل از نصب آن از گوشی خود بک آپ بگیرید تا اطلاعاتتان محفوظ بماند. توصیه می‌شود که نسخۀ بتا را روی دستگاه دومی که دستگاه اصلی‌تان نیست امتحان کنید.

امیدواریم آپدیت جدید iOS انتظارات شما را در بهبود مشکلات و ارائۀ قابلیت‌های جدید برآورده کند و از مقالۀ باغ کالا اطلاعات کافی کسب کرده باشید.