مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12

سرانجام بزرگترین رقیب آیفون 12 در قالب سامسونگ گلکسی S21 رسید؛ سامسونگ گلکسی S21 استاندارد رقیب اندروید اصلی برای آیفون 12 استاندارد است، در این مبحث نیز قصد داریم به مقایسه‌ سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12 نیز بپردازیم و از لحاظ ویژگی‌های مشخصات فنی آن را مورد بررسی قرار دهیم. با مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12 می‌توانید در انتخاب گوشی مورد نظر خود تصمیم گیری درستی داشته باشید. در حال حاضر جدیدترین محصول این کمپانی بزرگ گوشی آیفون 13 است که میتوانید با مراجعه به صفحه محصول از ویژگی های آن اطلاع پیدا کرده و یا اقدام به خرید آن کنید.

دو پرچمدار برتر اپل و سامسونگ

دو پرچمدار برتر اپل و سامسونگ - مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12

اگرچه از نظر فنی آیفون 12 استاندارد مقرون به صرفه‌ترین گزینه در این محدوده از گوشی نیست (بلکه آیفون 12 مینی هست)، اما بهترین گزینه‌ی iOS برای این گوشی است.

گوشی آیفون 12 و سامسونگ گلکسی S21 دارای قیمت‌های مشابه، اندازه صفحه نمایش مشابه و قدرت مشابهی هستند، اما تفاوت‌های زیادی نیز از لحاظ سیستم عامل‌های خود دارند. بنابراین انتخاب بین آنها به سادگی انتخاب iOS یا اندروید نیست.

اما برای اینکه این انتخاب واضح‌تر و کمی ساده‌تر باشد، ما این دو پرچمدار را در تمام زمینه‌های مهم، از طراحی و صفحه نمایش گرفته تا دوربین، عمر باتری، مشخصات، ویژگی‌ها و قیمت مقایسه کرده‌ایم، بنابراین می‌توانید برای خرید هریک از آنها آگاهانه تصمیم بگیرید.

مقایسه‌ی قیمت و در دسترس بودنِ گوشی سامسونگ گلکسی S21 و آیفون ۱۲

مقایسه‌ی قیمت و در دسترس بودنِ گوشی سامسونگ گلکسی S21 و آیفون ۱۲ - مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12

در نگاه اول به نظر می‌رسد سامسونگ گلکسی S21 و آیفون ۱۲ دارای قیمت‌های مشابهی هستند. از این گذشته، این گوشی با قیمت 799 دلار / 769 پوند / ۱.۲۴۹ دلار آمریکا دلار شروع می‌شود، در حالی که آیفون 12 با قیمت 799 دلار / 799 پوند / 1،349 دلار آمریکا شروع می‌شود.

با این حال، با این پول 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در گوشی سامسونگ گلکسی S21 دریافت می‌کنید اما در آیفون ۱۲ فقط 64 گیگابایت دریافت خواهید کرد. برای مدل 128 گیگابایتی آیفون 12، باید 849 دلار / 849 پوند / 1429 دلار استرالیا بپردازید.

بنابراین، گوشی گلکسی S21 سامسونگ ارزان‌تر است و مسلماً این پیشنهاد ارزش بهتری دارد، مخصوصاً اگر لنز دوربین اضافی آن را در نظر بگیرید.

در مورد در دسترس بودن باید گفت که هر دو گوشی اکنون به فروش می‌رسند. سامسونگ گلکسی S21 در ژانویه ۲۰۲۱ و آیفون 12 در اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شدند.

طراحی

طراحی - مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12

سامسونگ گلکسی S21 یک گوشی هوشمند برتر است اما فاقد بالاترین کیفیت ساخت است. این گوشی با «گلاستیک» پوشیده شده است، که در واقع یک روش فانتزی برای گفتن پلاستیکِ شبیه گلس (شیشه) است.

با این وجود، ما در بررسی‌مان متوجه شدیم که مات بودن آن باعث شده است که نسبتاً برتر باشد – البته کاملا مطابق با شیشه نیست. در قسمت جلوی دستگاه، جایی که شما یک طراحی تمام صفحه با یک دوربین سلفی سوراخ‌دار دارید، هیچ ایرادی وجود ندارد.

در همین حال، آیفون 12 دارای پشت شیشه‌ای است، بنابراین هم گران است و هم این گران قیمت بودن را در آن احساس می‌کنید، اما در قسمت جلویی آن یک ناچ بزرگ معمولی اپل وجود دارد.

در مورد ابعاد و وزن، سامسونگ گلکسی S21 با x 71.2 x 7.9 mm 151.7 و 172 گرم وزن ارائه می‌شود، در حالی که آیفون ۱۲ دارای ابعاد x 71.5 x 7.4 mm 146.7 و 164 گرم است. بنابراین این دو تلفن همراه از نظر اندازه و وزن مشابه هستند، اما گوشی آیفون 12 بسیار کوتاه، باریک و سبکتر است – اگرچه تاچ آن از ابعاد وسیع‌تری برخوردار است.

از نظر رنگ، می‌توانید سامسونگ گلکسی S21 را در رنگ‌های خاکستری فانتوم، سفید فانتوم، بنفش فانتوم یا صورتی فانتوم تهیه کنید که برخی از آنها رنگ‌های متضادی برای دوربین ارائه می‌دهند، در حالی که آیفون 12 در رنگ‌های سیاه، سفید، قرمز، سبز یا آبی عرضه می‌شود و هر دو گوشی دارای گواهینامه IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هستند.

صفحه نمایش

صفحه نمایش - مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12

سامسونگ گلکسی S21 دارای صفحه نمایش 6.2 اینچی 1080 x 2400 Dynamic AMOLED 2X با نرخ رفرش 120 هرتز است. از طرف دیگر، آیفون 12 دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی 1170 x 2532 Super Retina XDR OLED با نرخ رفرش 60 هرتز است.

با نگاهی فراتر از شرایط بازاریابی، هر دو صفحه نمایش OLED هستند و هر دو کیفیت بسیار بالایی دارند – ما در بررسی‌هایمان تحت تأثیر هر دو قرار گرفتیم.

یک مشکل جزئی این بود که در Full HD + صفحه نمایش گوشی S21 به طور قابل توجهی یک قدم پایین‌تر از QHD + سامسونگ گلکسی S20 است، اما هنوز هم قابل مقایسه با آیفون 12 است. این تلفن همراه 460 پیکسل در هر اینچ ارائه می‌دهد، در حالی که سامسونگ گلکسی S21 دارای 421 پیکسل است.

صفحه نمایش سامسونگ گلکسی S21 کمی بزرگتر از آیفون 12 برخوردار است، اما تفاوت بین آنها حاشیه‌ای است. تفاوت بیشتر در میزان رفرش است که در گوشی جدید سامسونگ دو برابر بیشتر است، به این معنی که کار با صفحه نمایش باید نرم‌تر احساس شود.

هر دو گوشی دارای صفحه تخت هستند – اگر به دنبال چیزی در محدوده‌ی گلکسی S21 هستید، باید سامسونگ گلکسی S21 اولترا را خریداری کنید.

دوربین

دوربین - مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12

یک دوربین با لنزهای سه‌گانه در پشت سامسونگ گلکسی S21 وجود دارد که دارای یک دوربین اصلی 12MP f / 1.8، یک دوربین تله فوتو 64MP f / 2.0 (با بزرگنمایی نوری 3 برابر) و یک دوربین اولترا واید 12MP f / 2.2 است. اسنپرهای اصلی و تله‌‌فوتو همچنین دارای لرزشگیر نوری (OIS) هستند.

در همین حال، آیفون 12 دارای یک دوربین دو لنز است که یک اسنپر اصلی 12 مگاپیکسلی f / 1.6 و یک دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی f / 2.4 دارد. بنابراین فاقد یک دوربین تله است و فقط لنز اصلی آن دارای OIS است.

با این اوصاف، ما در بررسی‌مان متوجه شدیم که دوربین‌ها – اگرچه شبیه آیفون 11 هستند – عملکرد خوبی دارند، حتی صحنه‌هایی در نور کم را بهتر از بسیاری از رقبا اداره می‌کنند.

گوشی سامسونگ گلکسی S21 از یک دوربین برتر نیز برخوردار است. این نیز مشابه مدل قبلی است، اما ما در این بررسی تحت تأثیر بزرگنمایی و انبوهِ حالت‌های جدیدِ ارائه شده مانند Director’s View قرار گرفتیم که به شما امکان می‌دهد همزمان با دوربین‌های جلو و عقب عکس بگیرید. این حالت‌ها به علاوه‌ی لنز اضافی به این معنی هستند که دوربین سامسونگ باید متنوع‌تر باشد.

در جلو، یک دوربین 10MP f / 2.2 در تلفن سامسونگ و یک دوربین 12MP f / 2.2 در اپل یافت می‌کنید. باز هم، هر دو گوشی در تست‌های ما عملکرد خوبی داشتند.

عمر باتری

عمر باتری - مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12

باتری گوشی سامسونگ گلکسی S21 بسیار بزرگتر از آیفون 12 است. مثلا باتری گوشی اول 4000 میلی آمپر بر ساعت است، در حالی که دومی تنها 2،815 میلی آمپر بر ساعت باتری دارد.

ممکن است فکر کنید که گوشی گلکسی S21 عمر طولانی‌تری نسبت به آیفون 12 دارد، اما در تست‌ها متوجه شدیم که گرچه هر دوی آنها باید به طور کلی یک روز کامل دوام بیاورند، اما بعید است که خیلی بیشتر از آنها بدست آورید. میزان رفرش 120 هرتز در گلکسی S21 تأثیر مخرب محسوسی بر روی باتری دارد، بنابراین مسئله نشان می‌دهد که اندازه‌ی بزرگتر به معنای ماندگاری بیشتر باتری نیست.

هر دو تلفن همراه از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند، علاوه بر این، سامسونگ گلکسی S21 ویژگی Wireless Power Share را نیز ارائه می‌دهد، که به شما امکان می‌دهد از S21 به عنوان یک بستر شارژ بی‌سیم برای سایر دستگاه‌ها استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است که هیچ یک از این تلفن‌ها دارای شارژر درون جعبه نیستند.

مشخصات فنی و ویژگی‌ها

مشخصات فنی و ویژگی‌ها - مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12

هر دوی این تلفن‌های همراه پرقدرت هستند. در گوشی سامسونگ گلکسی S21، شما یک چیپ‌ست Snapdragon 888 (در ایالات متحده) یا Exynos 2100 (در انگلیس و بیشتر مناطق) دریافت می‌کنید. این گوشی‌ها هر دو برتر هستند. گوشی گلکسی S21 همچنین دارای 8 گیگابایت حافظه رم است و از 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بهره می‌برد.

آیفون 12 نیز دارای تراشه برتر A14 Bionic و 64 گیگابایت، 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت حافظه قدرتمند است. این گوشی تنها 4 گیگابایت رم دارد، اما هرگز تلفن‌های اپل را عقب‌تر از رقبا نگه نمی‌دارد.

در عمل متوجه شدیم که هر دو گوشی به همان سرعتی که انتظار دارید سریع بوده‌اند، اما از جنبه‌ی منفی‌، هیچ کدام از آنها دارای کارت حافظه microSD نیستند – این مورد همیشه در تلفن‌های اپل وجود دارد، اما سامسونگ اغلب یکی از آنها را دارد.

هر دو گوشی از 5G نیز پشتیبانی می‌کنند، اما دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. بارزترین و مسلماً بزرگترین تفاوت سیستم عامل است، که گوشی گلکسی S21 دارای سیستم عامل اندروید 11 است، در حالی که آیفون 12 دارای سیستم عامل iOS 14 است.

با این حال، آنها گزینه‌های امنیتی مختلفی نیز دارند – با آیفون ۱۲ تمرکز بر روی Face ID است، در حالی که سامسونگ گلکسی S21 دارای یک اسکنر اثر انگشت بر روی صفحه است. این دو عملکرد خوبی دارند، اگرچه راه‌حل سامسونگ در صفحه نمایش به اندازه اسکنر اثر انگشت فیزیکی سریع نیست.

گوشی گلکسی S21 حالت DeX نیز دارد. این مورد در تعدادی از پرچمداران سامسونگ ارائه می‌شود و به شما امکان می‌دهد تا تلفن همراه را به یک صفحه نمایش خارجی متصل کرده و یک نمایش شبیه دسکتاپ داشته باشید.

در عین حال، آیفون 12 از MagSafe بهره‌مند می‌شود که به شما امکان می‌دهد لوازم جانبی (مانند کیس، کیف پول و شارژرهای بی‌سیم) را به پشت تلفن وصل کنید.

هرچند این تلفن علاوه بر اتصال این لوازم، همچنین می‌تواند از طریق MagSafe آنچه شما به آن متصل شده‌اید را تشخیص دهد. در زمان نوشتن، انواع لوازم جانبی MagSafe محدود است، اما این انتخاب به احتمال زیاد بهبود می‌یابد.

نکته مهم

مقایسه گلکسی S21 با iphone12

گوشی سامسونگ گلکسی S21 دارای دوربین بیشتری نسبت به آیفون 12 است، به علاوه RAM بیشتری، باتری بزرگتر، صفحه نمایش کمی بزرگتر، نرخ رفرش بالاتر و فضای ذخیره‌سازی بیشتری دارد.

در عین حال، آیفون 12 فقط دارای MagSafe و یک پشت شیشه‌ای است که به آن کمک می‌کند تا از این نظر از S21 برتر باشد، اما هر دو گوشی پرقدرت هستند و دارای مشخصات چشمگیر و تاثیرگذاری هستند.

البته، مشخصات همیشه کل ماجرا را بیان نمی‌کنند، این امر نشان می‌دهد که آیفون 12 علی رغم داشتن لنز دوگانه و عملکرد روان با وجود فقط 4 گیگابایت RAM، هنوز یک دوربین عالی دارد.

بنابراین روی کاغذ شاید آیفون 12 کاملاً منطبق با سامسونگ گلکسی S21 نباشد، اما در عمل نشان داد که این یک گوشی عالی است. در واقع، ما چهار ستاره به آن دادیم – همان نمره‌ای که به سامسونگ گلکسی S21 دادیم، بنابراین هیچ برنده‌ی مشخصی وجود ندارد، فقط باید انتخاب کنید که کدام گوشی برای شما مناسب است.

انتظار می‌رود گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۲۱ در اواخر سال جاری عرضه شود.