ویژگی های ios 16

IOS 16 اپل در رویداد Far Out به همراه گوشی های آیفون 14 و همچنین مجموعه ساعت های هوشمند سری 8 ، اپل واچ SE و اپل واچ اولترا معرفی گردید. نسخه جدید ios هر سال به همراه معرفی گوشی های جدید عرضه می شود. از ویژگی های ios 16 میتوان به قابلیت سفارشی سازی صفحه قفل، تغییرات و بهبود عملکرد iMessage، پیگیری سفارشات Apple Pay، پشتیبانی از گیم پد و بسیاری از ویژگی های دیگر اشاره نمود.

 

تغییرات صفحه قفل iOS 16

ویژگی های IOS 16

صفحه قفل iOS 16 یکی از تغییرات جذاب ios 16 است که در رویداد far out نیز مدت زیادی درباره این تغییرات صحبت شد. صفحه قفل ios جدید اپل قابلیت های بسیاری از جمله تغییر فونت و رنگ و همچنین تصاویر صفحه نمایش، ویجت‌ها و … را به همراه دارد.

در نسخه جدید رابط کاربری آیفون قادر خواهید بود تا علاوه بر تغییر فونت و رنگ ساعت می توانید جای عکس را تغییر داده یا فیلترهای مختلفی روی عکس موردنظر اعمال کنید. از ویژگی های جذاب این صفحه قفل جدید میتوان به امکان تغییر تم صفحه قفل و همچنین ساختن چندین صفحه قفل مختلف اشاره نمود.

در این صفحه قفل جدید در ios 16 نشانگر آنتن به سمت چپ رفته و در همزمان با قفل شدن صفحه نمایش نوار وضعیت نیز از دسترس خارج شده و نمایش داده نمیشود. در صفحه قفل جدید اعلان ها پس از روشن شدن صفحه نمایش، از پایین به صورت متحرک نمایش داده می‌شوند

 

تغییرات iMessage در ios 16

 

ویژگی های IOS 16

از جمله ویژگی های ios 16 قابلیت های جدید iMessage که قادر خواهید بود پیام های ارسالی را تا 15 دقیقه بعد از ارسال نیز ویرایش کنید. همچنین یکی دیگر از قابلیت ها علامت گذاری پیام ها به عنوان خوانده‌نشده می باشد. در این حالت پیام هایی را که پاسخ نداده اید را علامت گذاری کنید و در اسرع وقت به این پیام ها پاسخ دهید. SharePlay نیز به Messages آمده است و می توانید از آن استفاده کنید. قابلیت Dictation نیز بروزرسانی شده و به‌طور خودکار علائم نگارشی و شکلک‌ها را می‌شناسد.

 

 

Focus در iOS 16

 

ویژگی های IOS 16

 

از دیگر ویژگی های ios 16 می توان به قابلیت Focus اشاره کرد که علاوه بر صفحه نمایش اینبار در صفحه قفل نیز وجود دارد. با قابلیت Focus در صفحه قفل گوشی می توانید صفحه قفل را با توجه به نوع استفاده سفارشی سازی کرده و صفحه قفل های مناسب محل کار، منزل و… را تنظیم کرده و در صفحه قفل های مختلف از والپیپر، ویجت‌ها و … متفاوت استفاده کنید. بنابراین اگر حالت فوکوس کار را انتخاب کرده باشید سافاری، پیام‌ها، ایمیل‌ها و تقویم فقط نوتیفیکیشن‌های مربوط به آن حالت خاص را نشان می‌دهند. می‌توان در قفل صفحه به راحتی با کشیدن صفحه بین حالت‌های فوکوس جابه‌جا شد.

 

 

Wallet در iOS 16

 

ویژگی های IOS 16

از ویژگی های ios 16 میتوان به Wallet در iOS 16 اشاره کرد. البته این قابلیت در ایران کاربردی ندارد. قابلیت جدید Wallet به کاربران اجازه می دهد تا خریدهای خود را به بدون بهره به 4 قسط مساوی تقسیم و در بازه 6 هفته ای پرداخت خود را انجام دهند.

اپل پی (Apple Pay) در ios 16 قابلیت ردیابی سفارش را دارد که به اطلاعات سفارش خود مانند زمان و تاریخ تحویل بسته، دسترسی داشته باشید.

 

تغییرات Maps در iOS 16

 

ویژگی های IOS 16

 

تغییرات اپلیکیشن maps از دیگر ویژگی های ios 16 است که شامل اضافه شدن سه شهر شیکاگو، سیدنی و لاس وگاس به نقشه و همچنین اضافه شدن 11 کشور دیگر می باشد. نقشه جدید در ios 16 قابلیت اضافه شدن 15 توقف در یک مسیر و همچنین مشاهده کرایه های مسیر را به کاربر می دهد.

 

Live Text و Visual Lookup در iOS 16

 

ویژگی های IOS 16

 

به روز رسانی دو قابلیت Live Text و Visual Lookup از دیگر ویژگی های ios 16 است که از طریق آن قادر خواهید بود متن را حتی از ویدئوها استخراج کرده و یا متن موردنظر را روی فریم های مختلف برجسته کنید. Live Text هم اکنون در Translate نیز کار میکند.

قابلیت Visual Lookup به شما این امکان را می دهد که یک سوژه خاص در تصاویر را جدا کنید. به عنوان مثال جدا کردن عکس یک حیوان از عکسی که در جنگل ثبت شده است. با نگه داشتن دست روی سوژه موردنظر میتوانید سوژه را از عکس جدا کرده و در جاهای مختلف از آن استفاده کنید.

 

Family Sharing و Photos در iOS 16

 

ویژگی های IOS 16

 

از ویژگی های ios 16 میتوان به قابلیت انتقال و اشتراک گذاری تصاویر در گروه های حداکثر 6 نفره اشاره کرد. با این قابلیت قادر خواهید بود عکس ها را از گالری به اشتراک بگذارید. همچنین این قابلیت این امکان را می دهد تا از طریق دکمه ای در بخش دوربین عکس گرفته شده را به طور مستقیم و در همان لحظه به اشتراک بگذارید. لازم به ذکر است همه افراد گروه در icloud قابلیت ویرایش، حذف و اضافه کردن را خواهند داشت.

 

Safety Check در iOS 16

 

 

ویژگی های IOS 16

 

اپل هرساله به موضوع امنیت اهمیت ویژه ای داده و در ios 16 نیز روی ایمنی شخصی تمرکز کرده است. این قابلیت به کاربران این اجازه را می دهد تا دسترسی به حساب‌ خود در اشتراک‌گذاری موقعیت یا مجوزهای برنامه را لغو کرده و یا تمام مجوزهای حریم خصوصی را ریست کنند.

 

 

برنامه Home app در iOS 16

 

ویژگی های IOS 16

 

اپل در ios 16 با استاندارد Matter دستگاه های هوشمند مجهز به اینترنت اشیا را با دستگاه شما سازگارتر کرده و از طریق برنامه Home اطلاعات زیادی از جمله دما، نور و امنیت دستگاه های متصل شده را به کاربر ارائه می دهد.

 

 

بهره‌گیری از فیس آی‌دی در حالت افقی

 

 

ویژگی های IOS 16

 

از دیگر ویژگی های ios 16 میتوان به بهره گیری از قابلیت فیس آی دی در حالت افقی اشاره کرد که در نسخه قبلی وجود نداشت. قابلیت تشخیص فیس آی دی در ios 16 به طور خودکار انجام شده و نیازی به انجام کاری نیست و فقط کافیست چهره در کادر فیس آی دی قرار گیرد.

 

 

پیدا کردن و حذف عکس‌های تکراری ios 16

 

 

ویژگی های IOS 16

 

از قابلیت های جدید ios 16 پیدا کردن عکس های تکراری برای جلوگیری از اشغال کردن فضای گوشی است. با استفاده از این قابلیت به بخش آلبوم رفته و در قسمت پایینی روی تب Duplicates ضربه بزنید. در این بخش عکس های تکراری را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که عکس های تکراری در گوشی شما وجود نداشته باشد گزینه‌ی Duplicates را مشاهده نخواهید کرد. هنگام مشاهده عکس های تکراری با ضربه روی گزینه‌ی Merge، عکس مبتنی بر کیفیت بهتر حفظ می‌شود و عکس دیگر راهی پوشه‌ی Recently Deleted خواهد شد.

 

پیدا کردن و حذف مخاطبین تکراری

 

 

ویژگی های IOS 16

 

در ios 16 همچنین قابلیت پیدا کردن مخاطبین تکراری را نیز دارد و با استفاده از این قابلیت قادر خواهید بود مخاطبین تکراری را پیدا کرده و حذف نمایید. برای این کار راهی اپ Contacts شوید و اگر در این بخش مخاطبان تکراری وجود داشته باشد، کافی است روی گزینه‌ی View Duplicates ضربه بزنید و سپس Merge را انتخاب کنید.

 

 نمایش درصد باتری در ios 16

 

 

ویژگی های IOS 16 اپل که در رویداد Far Out معرفی شد

 

ios 16 قابلیت نمایش درصد باتری را برای کاربران فراهم کرده تا از این پس کاربران اطلاعات دقیق تری از وضعیت باتری خود داشته باشند. برای فعال سازی این قابلیت به تنظیمات گوشی مراجعه کرده و در مرحله بعد به قسمت باتری مراجعه کنید. در این قسمت روی گزینه درصد باتری ضربه زده و این قابلیت را فعال نمایید.

 

بازخورد لرزشی کیبورد

 

 

ویژگی های IOS 16 اپل که در رویداد Far Out معرفی شد

 

از دیگر ویژگی های ios 16 میتوان به قابلیت بازخورد لرزشی کیبورد اشاره کرد. برای فعال‌سازی این قابلیت تنظیمات رفته و  روی Sound & Haptics  ضربه زده سپس گزینه  Keyboard Feedback و گزینه‌ی Haptic را فعال کنید. در در صورت فعال‌سازی این قابلیت هنگام تایپ کردن با بازخورد هپتیک یا لرزشی گوشی مواجه خواهید بود.

 

 استفاده از سیری برای قطع تماس

 

 

ویژگی های IOS 16 اپل که در رویداد Far Out معرفی شد

 

از دیگر ویژگی های ios 16 قطع کردن تماس از طریق سیری می باشد. برای قطع کردن تماس از طریق سیری لازم است که به قسمت تنظیمات رفته و گزینه Accessibility را انتخاب کرده و روی گزینه Siri ضربه زده و Call Hangup را فعال کنید. بعد از فعال کردن این قابلیت کافیست در انتهای مکالمه «Hey Siri‌، hang up the call» را بگویید البته در صورتی که مخاطب شما تماس را قطع نکرده باشد این جمله شما را خواهد شنید.

 

 

هشدار جدید هنگام شارژ

 

ویژگی های IOS 16 اپل که در رویداد Far Out معرفی شد

 

قابلیت جدید ios 16 هشدار هنگام شارژ می باشد. این هشدار در زمانی که گوشی در حال شارژ بوده و دمای آن بالا باشد به صدا درخواهد آمد. این هشدار به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی بوده لذا در هنگام مواجه با این هشدار لازم است دقایقی صبر کرده و از شارژ کردن گوشی بپرهیزید.

 

 

CarPlay در ios 16

 

 

ویژگی های IOS 16 اپل که در رویداد Far Out معرفی شد

 

رابط کاربری CarPlay در ios 16 دچار تغییرات زیادی شده است.  Apple CarPlay جدید بسیار راحت‌تر به آیفون متصل شده و این امکان را فراهم کرده تا با دسترسی به اطلاعات خودرو مثل سرعت، میزان سوخت، دما و دیگر آیتم های تجهیزات را پردازش کرده و کاربر امور بیشتری را در اتومبیل کنترل کرده و داشبورد خود را شخصی‌سازی نماید.

 

ویژگی های جدید Health

 

ویژگی های IOS 16 اپل که در رویداد Far Out معرفی شد

از دیگر تغییرات در ios 16 می توان به بروزرسانی اپلیکیشن Health اشاره کرد که امکانات زیادی برای کاربران فراهم کرده است. اپل در ios 16 قابلیت جدیدی فراهم کرده تا در صورت مصرف داروی خاص در زمان های مشخص از آن استفاده کرده و نوتیفیکیشن دریافت کنید. برای فعال سازی این قابلیت وارد Health > Medications شوید و روی گزینه‌ی Add a Medication ضربه بزنید. و تعداد دفعات مصرف دارو و زمان مصرف آن را مشخص کنید. همچنین می توانید برای تشخیص راحت تر هر نوتیفیکیشن که مربوط به داروی خاصی است  ظاهر مربوط به این مشخصه را شخصی‌سازی کنید.

همچنین می‌ توانید از دوربین آیفون برای گرفتن عکس از برچسب دارو برای شناسایی آن استفاده کنید. این برنامه حتی می‌ تواند در صورت اضافه کردن داروهای زیاد به آن، هشدارهایی را برای تداخلات بد دارویی نیز برای شما ارسال کند. اپلیکیشن Health آیفون همچنین امکان پیگیری فعالیت های تناسب اندام را فراهم میسازد البته که این برنامه به اندازه اپل واچ دقیق نبوده ولی می تواند پیگیری برخی از فعالیت های سلامتی را برای کاربران فراهم کند.

 

چه گوشی‌هایی از iOS 16 پشتیبانی می‌کنند؟

iOS 16 برای آیفون 8 و مدل‌های جدیدتر منتشر شد. در ادامه لیست گوشی های آیفون که از ios 16 پشتیبانی می کنند را مشاهده خواهید کرد.

گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس

آیفون ۱۴ پرو

ایفون ۱۴ پلاس

آیفون ۱۴

ایفون ۱۳ پرو مکس

ایفون ۱۳ پرو

ایفون ١٣

ایفون ۱۳ مینی

iPhone 12 Promax

iPhone 12 Pro

گوشی آیفون ۱۲

iPhone 12 mini

iPhone 11 Promax

iPhone 11 Pro

ایفون ۱۱

iPhone X

iPhone XS Max

iPhone XS

iPhone XR

iPhone SE 2022

۲۰۲۰ ایفون se

iPhone 8

iPhone 8 Plus

لیست آیپدهایی که آپدیت iOS 16 را دریافت می‌کنند:

آیپد مینی 5 مدل 2019
آیپد مینی 6 مدل 2021
آیپد 9.7 مدل 2017
آیپد 9.7 مدل 2018
آیپد 10.2 مدل 2019
آیپد 10.2 مدل 2020
آیپد 10.2 مدل 2021
تمامی مدل‌های آیپد پرو
آیپد ایر 2019
آیپد ایر 2020
آیپد ایر 2022

 

نحوه آپدیت ios آیفون به ios 16

 

آپدیت اتوماتیک:

در این روش باید تنظیمات گوشی خود را روی “automatic updates” قرار دهید. در این حالت در صورتی که به اینترنت متصل باشید و گوشی شما فضای کافی داشته باشد این به روز رسانی به صورت خودکار انجام خواهد شد.

آپدیت دستی:

در روش آپدیت دستی به بخش تنظیمات گوشی رفته و به قسمت General رفته و گزینه Software Update را انتخاب کنید. در صورتی که گوشی شما قابلیت دریافت بروزرسانی ios 16 را داشته باشد گزینه  “Upgrade to iOS 16” مشاهده خواهید کرد که با ضربه روی این گزینه ios شما به آخرین نسخه یعنی ios 16 آپدیت خواهد شد.

آپدیت از طریق iTunes :

iTunes یکی دیگر از روش های آپدیت ios است که بعد از اتصال گوشی به سیستم و بازکردن iTunes در صورتی که گوشی شما قابلیت درافت ios 16 را داشته باشد پیغامی مبنی بر بروزرسانی به شما خواهد داد. با کلیک روی گزینه آپدیت ابتدا ios 16 دانلود شده و در مرحله بعد به گوشی انتقال داده می شود. بعد از انتقال به گوشی نیز آپدیت ios16 انجام خواهد شد.

امیدواریم مطلب فوق برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در صورت وجود هرگونه سوال یا مشکل می توانید از طریق ثبت دیدگاه با ما در ارتباط باشید.