گوشی اصلی را چگونه تشخیص دهیم؟

چرخی در اینترنت بزنید، با هزاران داستانِ خرید گوشی‌ تقلبی مواجه می‌شوید. گوشی‌هایی که در ظاهر دقیقاً مشابهِ گوشی اصلی، اما در باطن کاملاً چیز دیگری هستند؛ دوربین‌های ضعیف با پردازنده‌های منسوخ‌شده و قطعات ارزان و غیراورجینال.

کپی کردنِ گوشی‌ اصلی یک تجارت بزرگ در چین است. براساس یک گزارش، حدود 4.24 درصد از گوشی‌های هر برند تقلبی هستند، یعنی عددی معادل 572 گوشی تقلبی.

همیشه خرید از یک فروشگاه معتبر، اصالت خرید گوشی را تضمین می‌کند، اما ممکن است بخواهید گوشی دست‌دوم یا گوشی‌های وارداتیِ رفرش شده و ارزان‌تر بخرید، پس باید راه‌هایی برای تشخیص اصالت گوشی بلد باشید.

 

اگر می‌خواهید در ازای پرداخت هزینه، گوشی تقلبی نخرید، مقالۀ باغ کالا را تا آخر بخوانید.

 

گوشی‌ خود را شخصاً بررسی کنید.

درست است که همیشه این امکان وجود ندارد، اما شدیداً پیشنهاد می‌شود که گوشی دست‌دوم یا رفرش‌شده را شخصاً چک کنید، قبل از اینکه بابت آن پولی بپردازید. دراین‌صورت می‌توانید وضعیت فیزیکی گوشی را چک کنید و با چند تست ساده، گوشی اصلی را از تقلبی تشخیص دهید.

 

اگر معامله‌ بیش از حد خوب به نظر رسید، حتما نکات زیر را بررسی کنید. 

برای اطمینان، از پرداخت با درگاه‌های غیررسمی و برنامه‌های نامعتبر خودداری کنید. سعی کنید در مکان های مورد توافق طرفین ملاقات کنید و از پرداخت پول نقد خودداری کنید. فروشندگان سمجی که به جزئیات پاسخ نمی‌دهند، علامت خوبی هستند برای فهمیدن اینکه فروشندۀ گوشی اصلی نیستند.

 

نحوه تشخیص گوشی اصلی از روی ظاهر گوشی و نرم‌افزار

بیشترین جایی که می‌شود گوشی اصلی را تشخیص داد، نمای بیرونی گوشی است. اگر دکمه‌ها در جای درست قرار نگرفته باشند یا فریم و جای دوربین درست نباشد، یعنی گوشی اصلی نیست. اما همۀ گوشی‌ها به این راحتی قابل تشخیص نیستند و تا وقتی با آنها کار نکنید متوجه نمی‌شوید گوشی اصلی است یا تقلبی.

نحوه تشخیص گوشی تقلبی از روی ظاهر گوشی و نرم‌افزار

اگر با یک فروشندۀ خصوصی سروکار دارید، اولین کار اطمینان از روشن شدن دستگاه است. حتی اگر شخصاً آنجا حضور نداشته باشید، فروشنده باید بتواند تصاویری را با صفحه نمایش روشن ارائه دهد و حتی یک ویدیوی کوتاه از آن برای شما ارسال کند.

 

تشخیص گوشی اصلی با بررسی مطابقت سخت افزار

عملکرد گوشی نکتۀ مهمی است که قربانیان بعد از خرید، متوجه آن می‌شوند. گوشی‌ تقلبی دربرابر گوشی اصلی از پردازنده‌های ضعیف‌تر و ارزان‌تر در ساختار خود استفاده می‌کند و در استفادۀ روزانه دچار مشکلات زیادی می‌شود. حتی بعضی برنامه‌ها روی سیستم عامل تقلبی اجرا نمی‌شوند. مدتی در محیط سیستم عامل و برنامه‌ها بچرخید تا مطمئن شوید همه‌چیز به‌خوبی کار می‌کند. اینطور شما تشخیص می‌دهید که آیا گوشی موردنظر مشکل باتری یا پردازنده دارد یا خیر.

رایج‌ترین کلاهبرداری‌ها شامل استفاده از دوربین‌های بی‌کیفیت، حذف NFC یا اجزای حسگر اثرانگشت و حتی اجرای نرم‌افزار تقلبی بر روی پردازنده‌های ارزان‌تر است.

اطمینان از خرید گوشی اصلی با نصب CPU-Z  

یک پردازندۀ تقلبی تجربۀ شما را با گوشی جدیدتان خراب می‌کند، بنابراین ارزش دارد تراشۀ موجود در گوشی را با برگه مشخصات رسمی تطبیق دهید. برای این کار سریع برنامۀ CPU-Z را دانلود کنید. این برنامه خلاصه‌ای از پردازنده و اجزای نرم‌افزار گوشی اصلی به شما می‌دهد و کار را برای خرید گوشی اصلی راحت‌تر می‌کند. بعد از نصب برنامه همچنین می‌توانید جزئیاتی درمورد CPU و GPU به دست آورید.

برای چک کردن مجدد، می‌توانید مشخصات رسمی گوشی اصلی را آنلاین در سایت سازنده پیدا کنید و با گوشی خود مطابقت دهید.

وضوح صفحه نمایش و تم‌های رابط کاربری بهترین راه برای بررسی سخت افزار تقلبی هستند.

مطمئن شوید همۀ سخت‌افزارها کار می‌کنند. یک بار Wi-Fi, Bluetooth, GPS, NFC را روشن و خاموش کنید. حتی می‌توانید به یک دستگاه یا شبکۀ دیگر وصل شوید. حسگشر اثر انگشت و تشخیص چهره را در تنظیمات امنیتی چک کنید.

چک کردن دوربین را نیز فراموش نکنید. همۀ ویژگی‌های دوربین پشت و دوربین سلفی را چک کنید؛ مثل لنز اولترا واید یا زوم تله فوتو. ویژگی‌ها و طرح‌بندی دوربینِ یک گوشی تقلبی همیشه با نرم‌افزار رسمیِ گوشی اصلی متفاوت است. درنهایت یک عکس بگیرید و میزان مگاپیکسلش را ارزیابی کنید. تشخیص یک دوربین تقلبی براساس عکس‌هایی که می‌گیرد، بسیار آسان است.

 

 

تشخیص گوشی تقلبی با بررسی مطابقت سخت افزار

 

 

ضمانت خرید گوشی اصلی با چک کردن شمارۀ IMEI

همۀ مراحل بالا خرید گوشی اصلی را تضمین می‌دهد، اما دربرابر گوشی‌های دزدی و بلک لیست مفید نیستند. برای اطمینان از خریدتان حتماً باید شمارۀ IMEI را بررسی کنید. هر گوشی موبایلی روی جعبه یک کد 15 رقمی تحت عنوان IMEI number دارد. بلاک کردن گوشی‌های دزدیده‌شده نیز از طریق همین شماره صورت می‌گیرد. IMEI مدل گوشی را به شما می‌گوید و اگر گوشی دزدی باشد اعلام می‌کند.

از آن‌جایی که ممکن است جعبۀ گوشی واقعاً متعلق به گوشی نباشد، بهتر است IMEI را در تنظیمات گوشی اندروید در قسمت About Phone پیدا کنید. یا به‌جای آن می‌توانید #06#* را شماره‌گیری کنید تا شماره IMEI برایتان نمایش داده ‌شود.

پیشگیری از خرید گوشی تقلبی با چک کردن شمارۀ IMEI پیشگیری از خرید گوشی تقلبی با چک کردن شمارۀ IMEI پیشگیری از خرید گوشی تقلبی با چک کردن شمارۀ IMEI

وارد کردن شماره در وب سایت imei.info وضعیت گوشی را به طور کامل نشان می دهد. شماره IMEI همچنین نشان می‌دهد که آیا گوشی در شبکۀ خاصی قفل شده است یا خیر.

 

سخن پایانی

همیشه ممکن نیست که تمام مراحل را چک کنیم، مخصوصاً وقتی از برنامه‌های آنلاین خرید می‌کنیم. اگر گوشی اصلی نخریدید، دنیا به آخر نرسیده. البته که اقدامات امنیتی پس از خرید گوشی تقلبی معمولاً کار آسانی نیست، اما نوع پرداخت می‌تواند کمک‌کننده باشد. بهترین نوع پرداخت، پرداخت با کارت بانکی است، تا در صورت لزوم، بانک بتواند مداخله کند. سعی کنید مدرک خرید و توضیحات دقیق کالا را از فروشنده دریافت کنید تا در صورت امکان به عنوان مدرک از آن استفاده کنید. همیشه قبل از خرید از یک پلتفرم آنلاین، نقد و بررسی‌ها و نظر کاربران را مطالعه کنید.

امیدواریم با توضیحات باغ کالا در خصوص تشخیص گوشی اصلی، خریدهای شما را ایمن‌تر کنیم. باغ کالا خرید گوشی‌ اصلی را در هر برندی تضمین می‌کند.