اپ استور

اپل مدعی است با بازنگری در سازوکارهای جستجوی اپلیکیشن‌ها در اپ استور فرصت‌های بیشتری به تولید کنندگان نرم‌افزار برای بهتر شناساندن محصولات شان داده است.

در جریان یک گفتگوی مطبوعاتی نیویورک تایمز با فیل شیلر و ادی کیو، و به‌ دنبال نقدی که به شیوه‌ی چینش اپلیکیشن‌ها در فهرست‌های پاسخ جست ‌وجو در اپ استور مطرح بود، اپل مدعی شد که الگوریتم‌های جست‌ و جو به شکلی تغییر داده شده است که دیگر نرم‌افزارهای تولیدی خود اپل در کانون توجه نباشد. به‌ طور دقیق ‌تر مشکل آنجا بوده است که در هر جست‌ و جو مرتبط ‌ترین اپلیکیشن تولیدی خود اپل و حتی گروهی از سایر اپلیکیشن‌های تولید شده‌ی آن‌ها در صدر فهرست قرار گرفته می شد.

برای خرید گوشی های آیفون اینجا کلیک کنید.

 

طبق ادعای کوپرتینونشین‌ها، دلیل شکل‌ گرفتن چنین ترکیبی در پاسخ‌های جست ‌و جو، عملکرد موتور رتبه ‌بندی است؛ به ‌طوری که مشخصا به‌ دنبال دسته‌ بندی اپلیکیشن‌های تولید شده توسط  یک توسعه‌ دهنده‌ی خاص درکنار یکدیگر به‌ منظور تأمین نظر هرچه سریع ‌تر کاربر می باشد. به‌ عنوان مثال، اگر کاربر به ‌دنبال محصولات آفیس مایکروسافت باشد، می‌تواند علاوه‌ بر آنچه به‌ دنبالش بوده، سایر محصولات تولیدی مایکروسافت را هم در کنار سرچ اصلی مشاهده کند.

طبیعی است که این موضوع رتبه ‌ی نرم‌افزارهای متفرقه در فهرست پاسخ جست‌ و جو را پایین‌ تر می ‌برد. حال تصور کنید زمانی ‌که کاربر به‌ دنبال یک اپلیکیشن در زمینه‌ ی موسیقی بود، درکنار مواجه ‌شدن با اپل موزیک به‌ عنوان یکی از برترین محصولات این حوزه در رده‌ی نخست، با صفحه ای از سایر نرم‌ افزارهای مرتبط تولید اپل مانند Garageband، iTunes Remote7، Music Memos، iTunes Store، iMovie و Clips نیز رو ‌به ‌رو می شد. اینجاست که کار برای رقیبان اپل موزیک مانند اسپاتیفای بسیار سخت می شود و آن‌‌ها برای نشان‌ دادن خودشان به کاربر، شرایط سخت ‌تری دارند.

مسئله‌ی یاد شده در نگاه اول کمی نا عادلانه به نظر می ‌رسد و نیازمند اصلاح است، اما کوپرتینونشین‌ها جسورانه  طرز فکر متفاوتی در رابطه با این مسئله دارند. آن‌ها معتقدند که الگوریتم جست‌ و جو حتی قبل از بازنگری کاملا دقیق و به‌ درستی کار می ‌کرده اما اکنون اپل با اجرای این نظر به هزینه ی خودش فرصت بیشتری به سایر توسعه‌ دهندگان داده است.

بعد از اعمال تنظیمات جدید در الگوریتم موتور جستجوی اپ استور همچنان مرتبط‌ ترین اپلیکیشن تولیدی کوپرتینویی‌ها در صدر جست‌ و جو قرار دارند ولی دیگر خبری از دسته اپلیکیشن ‌های مشابه اپل درکنار آن نیست؛ بلکه تولیدات مرتبط سایر توسعه‌ دهندگان نسبت به میزان خواسته و عبارات جستجوی کاربر در جایگاه‌ های بعدی فرصت نمایش پیدا کرده‌ اند؛ فرصتی که به موجب آن، کاربر حتی بدون زحمت حرکت دادن صفحه به بالا و تنها با یک نگاه به نتایج جست‌ و جو می‌تواند دستاورد دیگر توسعه ‌دهندگان بازار را مشاهده کند. حال هر تولید کننده‌‌ی نرم‌افزاری که کیفیت محصول  خود را ارتقا داده و با بهره‌ گیری از سازوکارهای رتبه‌ گیری و امتیازگیری در جست ‌و جو در مکان بالاتری قرار گیرد، مستحق بهره‌ مندی از توجه و انتخاب کاربر در زمان کمتر و شرایط آسان‌ تری نسبت به گذشته باشد.

 

اپ استور