تشخیص چهره به خاطر کرونا ویروس و ضرورت استفاده از ماسک سخت شده است

آیا فناوری تشخیص چهره با ماسک کار می‌کند؟

به طور کلی ماسک‌ها همیشه راه حلی برای جلوگیری از تشخیص چهره‌ی افراد بوده‌اند و در جنبش‌ها اعتراضی افراد برای جلوگیری از شناسایی شدن از ماسک استفاده می‌کردند. این روزها که جهان درگیر کرونا ویروس است و بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ماسک تشخیص داده شده یکی از مهم‌ترین معضلات پیش رو فناوری تشخیص چهره است که در وضعیت کرونا دچار مشکل شده. تشخیص چهره امروزه از مهم‌ترین عوامل امنیتی‌ست که اختلال در آن می‌تواند تبعات جدی برای امنیت شهرها و کشورها داشته باشد. با این وجود چندین شرکت تشخیص چهره گفته‌اند که فناوری آنها هنوز هم قادر است افراد را شناسایی کند.

آیا فناوری تشخیص چهره با ماسک کار می کند؟

روش‌های جدید برای تشخیص چهره با ماسک

اریک هس، مدیر ارشد مدیریت محصول برای تشخیص چهره در شرکت SAFR، می‌گوید: «بیشترین میزان داده‌‌های بیومتریک که برای تشخیص چهره به کار می‌‌رود در قسمت مرکزی صورت، دقیقا بالای خط ابرو تا بالای چانه قرار دارد. وقتی ماسک را روی صورت می‌گذاریم، دسترسی به تعداد قابل توجهی از نقاط داده را که به ما کمک می‌کند یک شخص را از دیگری متمایز کنیم مسدود می‌شود». شرکت SAFR فناوری خود را برای استفاده در مدارس ارتقا می‌بخشد و مدعی‌ست که ابزارهای آنها قادرند ماسک را کنترل کنند. این شرکت در زمان شیوع کرونا ویروس درصدد ارتقای سیستم‌های خود بر آمده.

SAFR اعلام کرده امروزه الگوریتم‌های آن‌ها با تصاویر افراد با ماسک طراحی می‌شوند. آن‌ها می‌گویند تا همین اواخر زدن ماسک خیلی در جامعه رواج نداشت، به همین خاطر شناسایی چهره افراد با ماسک در الگوریتم‌های‌شان تعریف نشده بود. این شرکت برای طراحی الگوریتم خود به انبوهی از عکس‌های افرادی که ماسک دارند تکیه کرده است. هس افزود، که این کمپانی در حال طراحی الگوریتم خود مبتنی بر مجموعه‌ی متنوعی از تصاویر است تا تفاوت‌های جنسیتی، نژادی و سن را تشخیص دهد. او اظهار داشت که میزان دقت این ابزارها در هنگام گذاشتن ماسک 93.5 درصد است، اما این میزان از دقت فقط در شرایط ایده‌آل، مانند زمانی که سوژه‌ها در یک عکس با کیفیت بالا و با نورپردازی مناسب به تصویر کشیده می‌شوند، پدیدار می‌شود.

روش های جدید برای تشخیص چهره با ماسک

با ماسک هم چهره قابل تشخیص است؟

شرکت انگلیسی Facewatch اعلام کرد در حال ارائه الگوریتمی است که می‌تواند بر اساس چشم و ابروی یک فرد، او را تشخیص داده و شناسایی کند. این شرکت فناوری خود را به فروشگاه‌های خرده ‌فروشی ارائه می‌دهد و می‌گوید این پیشرفت فراتر از ماسک و سایر پوشش‌ها مانند حجاب مذهبی و نقاب است که برخی از زنان مسلمان از آن استفاده می‌کنند. اما امروزه با توجه به همه گیری کرونا ویروس در تلاش است فناوری خود را توسعه بخشد.

سخنگوی این شرکت استوارت گرینفیلد، می‌گوید: «پیش از این در تلاش بودند تا افرادی را که کلاه و عینک دارند شناسایی کنند. مشتریان این محصول بیشتر فروشگاه‌های خرده ‌فروشی بودند تا کارکنان را تحت نظر داشته باشند و تا زمانی که این بیماری همه ‌گیر آغاز نشده بود به فکر تشخیص چهره با ماسک نبوده‌اند».

وی افزود: «اگر دولت‌ها بر استفاده از ماسک اصرار کند، کل بخش‌های صنعتی باید خیلی سریع واکنش نشان دهند. همچنین تاکید کرد، الگوریتم جدید Facewatch قادر به شناسایی افراد خواهد بود، زیرا چشم و ابروهای آنها نقاط ثابتی روی صورت هستند و به مرور زمان تغییر نمی‌کنند». این شرکت احتمال می‌دهد که استفاده‌ی همگانی از ماسک مشکلاتی ایجاد کند. الگوریتم‌های آنها به طور معمول فرد را در نیم ثانیه شناسایی می‌‎کند. گرینفیلد گفته است که به دلیل استفاده از ماسک ممکن است این زمان طولانی‌تر شود، اما کمپانی اعلام کرده تمام تلاش خود را می‌کند تا الگوریتم جدید کارآمد شود و همه مشغول کار هستیم تا برای ارائه محصولات به بازار آماده باشیم. آینده ما به داشتن محصولی وابسته است که دقیق کار کند.

با ماسک هم چهره قابل تشخیص است؟

چه زمانی چهره‌ها با ماسک شناسایی خواهد می‌شود؟

اما هنوز مشخص نیست این اظهارات تا چه حد دقیق باشد و پیشرفت‌های ذکر شده چه زمانی آماده‌ی ارائه می‌شوند. انستیتوی ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) در اول ماه می اعلام کرد که با افزودن ماسک دیجیتالی به پایگاه داده‌های خود از عکس‌های موجود، آزمایش‌های لازم را برای تشخیص دقت شناسایی چهره از افرادی که ماسک دارند انجام می‌دهد. اما آزمایشگاه به دلیل شیوع این بیماری همه ‌گیر بسته است و هیچ نشانی از زمان فعالیت دوباره آن در دست نیست. Facewatc و SAFR اعلام کردند قصد دارند در صورت امکان الگوریتم‌های مذکور را به NIST ارسال کنند. اما در حال حاضر هیچ یک از این فناوری‎‌ها کامل و قابل ارائه و استفاده نیستند.

در کنار همه‌ی این معضلات امنیتی استفاده از فناوری تشخیص چهره‌ی اسمارت فون‌ها نیز معضلی دیگر است که کاربران را بین دو راهی سلامتی و استفاده از گوشی قرار می‌دهد. اخیرا شرکت اپل با توجه به درگیری اکثر نقاط جهان با کرونا ویروس راه حل‌هایی برای این معضل اندیشیده. می‌توانید در مقاله‌ی اپل فیس آیدی را با ماسک سازگار کرد از این راه حل‌ها مطلع شوید.