کمپانی اپل چندی پیش سیستم عامل iOS 14 را معرفی کرد. اپل این به روز رسانی را برای تمامی دستگاه‌هایی که با iOS 13 سازگار هستند منتشر خواهد کرد.

کمپانی اپل چندی پیش سیستم عامل iOS 14 را معرفی کرد. اپل این به روز رسانی را برای تمامی دستگاه‌هایی که با iOS 13 سازگار هستند منتشر خواهد کرد. انتشار نسخه‌ی بتای iOS جدید آغاز شده و همین چند روز پیش، سومین بتای عمومی این سیستم‌عامل دردسترس کاربران قرار گرفت. یکی از قابلیت‌های جدیدی که اپل به این نسخه ی iOS اضافه شده، قابلیت تشخیص استفاده ی اپلیکیشن های مختلف از دوربین و میکروفون است. هنگام دسترسی هر یک از برنامه ها به میرکوفون نقطه ای نارنجی رنگ وهنگام دسترسی به دوربین نقطه ای سبز رنگ در بالای نمایشگر گوشی ظاهر می شود.

 

سیستم عامل iOS 14 برای اینستاگرام دردسر ساز شد

آیا سیستم عامل iOS 14 هم مانند نسخه های پیشین باگ دارد؟

نسخه‌های بتای iOS عموما در ابتدای انتشار باگ‌های متعددی دارند. کمپانی پس از ثبت و بررسی بازخوردها شروع به برطرف کردن این مشکلات می کند. برخی از کاربران برای مثال گوشی iPhone 11 Pro در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند زمانی که در اینستاگرام در حال گشت و گذار هستند، چراغ سبزرنگ، نشانگر دسترسی به دوربین را در بالای صفحه ‌نمایش گوشی مشاهده می‌کنند. این یعنی کاربران وارد دوربین نشدند و صرفا مشغول تماشای پست‌ها بودند؛ اما iOS ادعا می‌کرد اینستاگرام به دوربین دسترسی دارد.

پاسخ اینستاگرام به این گزارشات چه بوده؟

پس از انتشار این گزارش‌ها، کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام نگران دسترسی بدون اجازه این اپلیکیشن به دوربین تلفن های هوشمندشان شدند. پس از آن شخصی به نمایندگی از اینستاگرام بیانیه‌ای دراختیار رسانه‌ی ورج قرار داده است تا در این زمینه شفاف ‌سازی کند. نماینده‌ی اینستاگرام می‌گوید این اتفاق در پی بروز باگ رخ داده و باگ مذکور اکنون رفع شده است. بخش Create Mode اینستاگرام ازطریق دوربین اپلیکیشن در‌دسترس است. این یعنی تلاش برای بازکردن بخش Create Mode می‌تواند به ظاهرشدن نشانگر سبزرنگ در iOS 14 منتهی شود. به‌علاوه، سوایپ ‌کردن به بخش دوربین اینستاگرام از فید نیز می‌تواند نتیجه‌ای مشابه در پی داشته باشد.

 

پاسخ اینستاگرام به این گزارشات چه بوده؟

نماینده اینستاگرام این مشکل را در ایمیلی برای رسانه ورج این طور توجیه کرده است

هنگامی‌که از فید اصلی به بخش دوربین سوایپ می‌کنید. متوجه باگی جدید در بتای iOS 14 شده‌ایم که اشتباهی نشانگر دسترسی به دوربین را روی صفحه ظاهر می‌کند. در حال رفع این باگ هستیم و درصورتی‌که خودتان نخواهید، به دوربین شما دسترسی پیدا نمی‌کنیم و هیچ ‌یک از محتوای شما را ثبت نمی‌‌کنیم.

چه اپلیکیشن های دیگر با آپدیت جدید iOS لو رفته اند؟

قابلیت‌های جدید سیستم عامل iOS 14 تا امروز بارها خبرساز شده‌اند. مدتی پیش، iOS 14 نشان داد برخی اپلیکیشن‌ها شامل تیک ‌تاک و لینکدین و ردیت به صفحه کلید سیستم‌عامل دسترسی دارند. در iOS 14 هنگامی‌که اپلیکیشنی متفرقه به صفحه کلید دسترسی پیدا کند، نوتیفیکیشنی روی صفحه ظاهر می‌شود. شرکت مادر تیک‌تاک، یعنی بایت‌دنس واقع در پکن، اوایل سال جاری میلادی گفته بود می‌خواهد دسترسی اپلیکیشن‌ هایش به کلیپ ‌بورد گوشی‌ها را متوقف کند. ماه گذشته، این شرکت در گفت‌و‌گو با ورج اعلام کرد به ‌روزرسانی جدید تیک ‌تاک را روی اپ استور منتشر کرده که دسترسی اپلیکیشن را به کلیپ‌ بورد می‌بندد. بایت‌ دنس می‌گوید این قابلیت هرگز وارد نسخه‌ی اندرویدی تیک‌تاک نشده و در آینده هم نمی‌شود.

 

چه اپلیکیشن های دیگر با آپدیت جدید iOS لو رفته اند؟

لینکدین در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرچه ‌زودتر دسترسی اپلیکیشنش به کلیپ‌بورد iOS را متوقف می‌کند. ردیت نیز گفت در حال اعمال برخی اصلاحات در کد اپلیکیشنش است تا دسترسی به صفحه کلید متوقف شود. شرکت مادر اینستاگرام، یعنی فیسبوک، سال گذشته یکی از باگ‌های مهم اپلیکیشن خود را در iOS رفع کرد که بدون اطلاع کاربر باعث می‌شد اپلیکیشن فیسبوک در پس‌زمینه دوربین گوشی را باز کند.