علائم بیماری کرونا در کودکان و سرعت انتقال آن

از زمان شیوع بیماری کرونا تا به امروز صحبت های زیادی در مورد اینکه چه کسانی به این ویروس مبتلا می‌شوند و صحبت ها و نظراتی در مورد اینکه ابتلا به این بیماری در کوکان وجود نداشته بیان شد. بعد از گذشت مدتی گفته شد که کودکان درگیر این بیماری نمی‌شوند ولی ممکن است ناقل باشند و افراد دیگر را مبتلا کنند.

سرانجام با مشاهده مراجعه کودکان مبتلا به این بیماری فرضیه ای که حاکی از آن بود کودکان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند کاملا رد شد.

صدیقه طباطبایی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که «آیا همه سنین کودکان به کرونا مبتلا می‌شوند؟»، اظهار داشت: بله، همه کودکان در هر گرو سنی می‌توانند به کرونا مبتلا شوند، اما این موضوع مشخص است که درگیری کودکان نسبت به بزرگسالان کمتراست؛ اما ابتلا به کرونا در کودکان قطعا وجود دارد.

وی افزود تقریبا یک سوم ابتلا به کرونا در کودکی در سن زیر یکسال اتفاق می‌افتد و بعد از آن، در سنین یکسال تا ۱۰ سال کمتر شایع است؛ البته بعد از سن ۱۰ سال که سن بالاتر می‌رود شیوع بیماری بیشتر می‌شود.

علائم بیماری کرونا در کودکان مانند بزرگسالان خیلی با مشکلات تنفسی همراه نیست و معمولا این بیماری در کودکان به صورت خفیف می‌باشد. علائمی که باید به آن توجه کنیم و از همه شایع‌تر است شامل تب، سرفه، مشکلات تنفسی، بدن درد، آبریزش بینی، سردرد، تهوع و استفراغ، دل درد و از دست دادن حس بویایی و چشایی است.

طبق گفته های این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان ممکن است علائم گوارشی را بدون علائم تنفسی در کودکان مشاهده کنیم؛ مانند اسهال، استفراغ و دل درد؛ لازم به ذکر است علائمی وجود دارد که خیلی شایع نیست، اما باید به آن‌ها نیز توجه کنیم؛ مانند کهیر روی گونه‌ها، قرمز شدن چشم، خستگی، ضعف و بی حالی که می‌تواند در کنار سایر علائم وجود داشته باشد.

در شرایطی که علائم شدید بوده و کودک دچار تب بالا و سرفه های خشک مداوم و همچنین به دنبال آن کاهش سطح هوشیاری را شاهد هستیم لازم است حتما کودک تحت مراقبت های ویژه باشد.

برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب کرونا روی اینجا کلیک کنید.