قابلیت تشخیص زلزله به گوشی های اندرویدی اضافه می‌شود

گوگل در حال طراحی قابلیت تشخیص زلزله با استفاده از حسگر شتاب‌سنج روی گوشی های اندرویدی می‌باشد تا به وسیله آن لحظاتی قبل از وقوع زلزله هشداری مبنی بر اتفاق افتادن زلزله داده و افراد را مطلع سازد.

از هشدار وقوع زلزله توسط حسگرهای زمینی در کشورهایی نظیر ژاپن، مکزیک و ایالت کالیفرنیای آمریکا استفاده می‌شود تا فرصتی کوتاه در اختیار افراد قرار گیرد که در جایی امن پناه بگیرند و از خود محافظت کنند.  گوگل نیز قصد دارد در ابتدای کار به وسیله همکاری با سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده‌ی آمریکا و دفتر خدمات ضروری کالیفرنیا که پیام‌های هشدارِ را توسط سیستم ShakeAlert  اعلام می‌کند هشدار زلزله‌ی این نهادها را برای آن‌دسته از کاربران اندرویدی که در ایالت کالیفرنیا حضور دارند بفرستد

قابلیت تشخیص زلزله که گوگل قصد ارائه آن را دارد اگر موثر واقع شود کشورهای در حال توسعه نیز این امکان را پیدا خواهند کرد تا لحظاتی قبل از زلزله از وقوع آن مطلع شوند

در مرحله دوم گوگل قصد دارد که  اطلاعات مربوط به زلزله را در صفحه‌ی نتایج جست‌و‌جو به‌نمایش بگذارد و سپس بعد از مطمئن شدن از دقت سیستم لرزه‌نگار مرحله‌ی سوم یعنی فرایند ارسال هشدار زلزله به کاربران آغاز می‌شود.

قابلیت تشخیص زلزله به گوشی های اندرویدی اضافه می‌شود

شتاب سنج حسگری است که جهت و نیروی حرکت را می سنجند همان قابلیتی که کاربر گوشی را در جهت افقی یا عمودی می‌چرخاند و حالت صفحه عوض می‌شود. طبق گفته های مهندس نرم افزار گوگل می‌توان گوشی های موبایل را به وسیله حسگر شتاب سنج به لرزه نگارهای کوچک تبدیل کرد.این سیستم تشخیص زلزله فقط وقتی گوشی به برق متصل باشد و کاربر از آن استفاده نکند در دسترس خواهد بود و بدین ترتیب عمر باتری دستگاه کاهش نمی‌یابد.

گفته شده گوگل توسط حسگرهای لرزشی گوشی ها دریافت اطلاعات آنها قادر خواهد بود تا کاربران حداکثر یک دقیقه قبل از شروع زلزله از وقوع آن مطلع شوند.

سیستم تشخیص زلزله نیازمند دریافت اطلاعات کلی از گوشی های هوشمند با اجازه کاربر است به طوری که اگر گوشی ها وقوع زلزله را تشخیص دهند مکان شهر را به گوگل ارسال می کنند و این شرکت با چند صد گزارشی که دریافت می کند می تواند مرکز زلزله را تشخیص داده و شدت آن را محاسبه کند.

طبق صحبت های مهندسان گوگل امکان ارسال هشدار به تمامی کاربران پیش از اینکه زلزله به آن‌ها برسد وجود ندارد و احتمالا کاربرانی که به مرکز زمین‌لرزه نزدیک‌تر هستند به‌موقع پیغام هشدار را دریافت نخواهند کرد چون امکان پیش بینی وقوع زلزله خیلی زودتر از اینکه اتفاق بیفتد وجود ندارد.

گوگل سرویس جدید خود را ازطریق خدمات موبایلی گوگل (Google Mobile Services)  دردسترس عموم قرار خواهد داد بنابراین این سیستم در کشورهایی نظیر چین که در آنها سرویس گوگل پلی مسدود است کار نخواهد کرد. گوگل هنوز در مورد این سیستم با اپل نیز هیچ مذاکره ای نکرده است.

گفته می‌شود گوگل احتمالا هشدارهای اعلام وقوع زلزله را در سال آینده برای گوشی های اندروید ارسال خواهد کرد. این هشدار ها به رایگان در اختیار شرکت های که در زمینه آسانسورها، خطوط گاز و…فعالیت دارند نیز ارسال خواهد شد تا بتوانند پیش از شروع زمین لرزه سیستم های خود را غیرفعال کنند.

باید منتظر بود و دید این قابلیت چه زمانی در دسترس خواهد شد و آیا عملکرد مثبتی خواهد داشت یا خیر.

برای مشاهده جدیدترین اخبار روی اینجا کلیک کنید.