نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

نمایشگاه کتاب تهران 1402

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی ایران است که هرساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. افراد زیادی از سراسر کشور برای بازدید از نمایشگاه کتاب به تهران می‌آیند. در سال‌های 1399 و 1400 با همه‌گیری کرونا نمایشگاه کتاب برای اولین بار بعد از سی و اندی سال به‌صورت مجازی برگزار شد. سال 1401 با فروکش کردن اپیدمی، نمایشگاه کتاب برای اولین بار به صورت تلفیقی در دو بخش حضوری و مجازی برگزار شد. امسال نیز به همین منوال شاهد بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب هستیم. نمایشگاه کتاب مجازی برای افرادی که در تهران حضور ندارند یا کسانی که حوصلۀ شلوغی را ندارند، مفید است.

 

سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران کِی و کجا برگزار می‌شود؟

نمایشگاه کتاب امسال به مدت 11 روز از تاریخ 20 تا 30 اردیبهشت در مصلی امام خمینی برگزار می‌شود. ساعت بازدید از نمایشگاه کتاب 10 صبح الی 8 شب است.

برای صرفه‌جویی در وقت خود، بهتر است قبل از رفتن به نمایشگاه کتاب به سایت www.tibf.ir مراجعه کنید و از موقعیت سالن‌ها و غرفه‌ها مطلع شوید تا کتاب یا ناشر موردنظر خود را راحت‌تر پیدا کنید.

تغییرات مثبتی در این دوره نمایشگاه کتاب لحاظ شده است؛ مثلاً کتابفروشان به‌طور مستقل به نمایشگاه وارد شده‌اند. حدود 2700 ناشر ایرانی، 100 ناشر خارجی و 200 کتابفروش در نمایشگاه کتاب 1402 حضور دارند.

 

نمایشگاه کتاب مجازی تهران 1402

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

اگر می‌خواهید در خانه بنشینید و درحالی‌که لیوان چای و قهوه‌تان در دستتان است، جدیدترین کتاب‌ها را از بهترین ناشرها بخرید، این امکان برایتان فراهم شده. دیگر نیازی نیست تا در ترافیک خود را به نمایشگاه کتاب برسانید و در آخر هم موفق نشوید از همۀ کتاب‌ها بازدید کنید.

به سایت book.icfi.ir مراجعه کنید و ثبت نام کنید، یا اگر قبلاً ثبت نام کرده‌اید به حساب کاربری خود وارد شوید تا بتوانید هر عنوان کتاب یا عنوان ناشر را جستجو و خریداری کنید. کتاب‌های خریداری‌شده از طریق پست در سریع‌ترین زمان درب منزل تحویلتان می‌شود.

نکتۀ مثبت دیگرِ نمایشگاه کتاب مجازی 24 ساعته بودن آن است و برعکسِ نمایشگاه کتاب حضوری محدودیت ساعت ندارد. پس اگر سر کار می‌روید به‌راحتی در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید از نمایشگاه کتاب بازدید کنید و کتابتان را سفارش دهید.

 

«آینده خواندنی است.» شعارِ جدیدِ نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

نمایشگاه کتابِ امسال با شعارِ آینده خواندنی است، پیشرفت در همۀ حوزه‌ها را مرهون مطالعه و کتاب خوانی می‌داند و در پی اشاعۀ فرهنگ کتاب خوانی بین مردم است.

آینده با تکنولوژی پیوند خورده است. امروزه شرایط زندگی بسیار متفاوت از ده سال گذشته و حتی دو سال گذشته است. قطعاً در چند سال آینده مناسبات همه‌چیز حتی کتاب خواندن تغییر خواهد کرد. احتمالاً بخش مجازیِ نمایشگاه کتاب جدی‌تر خواهد شد و حتی بخش حضوری را حذف خواهد کرد.

کرونا به رشد دنیای مجازی سرعت بخشید و خیلی از کسب و کارها را مجازی کرد و خیلی از فضاهای حقیقی را غیرضروری جلوه داد، تا جاییکه امروزه دیگر استفاده از برخی فضاهای حقیقی برای ما غیرقابل‌ باور است. بعید نیست تا چند سال‌ آینده، نمایشگاه کتاب هم تغییر شکل دهد یا قربانیِ تکنولوژی شود؛ همانطورکه امروزه شاهد جایگزینی کتاب الکترونیک به جای کتاب فیزیکی هستیم و تعداد زیادی از افراد عادات کتاب خوانی خود را به مطالعه با تبلت و کتابخوان تغییر داده‌اند. پس چه بهتر که این تغییر را پیش‌بینی کنیم و برای آن آماده باشیم.

این سوال کمی ترسناک به نظر می‌رسد که اگر روزی کتاب فیزیکی به‌طور کامل حذف شود، چه کار باید بکنیم؟

تغییر همیشه در ابتدا ترسناک است، اما همۀ ما بعد از مدتی از امکانات تکنولوژی استفاده می‌کنیم و دیگر زندگی خودمان را بدون این امکانات غیرممکن تصور می‌کنیم. دنیای تکنولوژی چند سالی است که به مسئلۀ کتاب هم پرداخته و ابزارهای جدیدی را برای خواندن متن‌های پی‌دی‌اف طراحی کرده است. پس بهتر است این بار هم به تکنولوژی اعتماد کنیم و همگام با آن قدم برداریم.

 

تبلت و کتابخوان

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

تعداد زیادی از طرفداران نمایشگاه کتاب، طرفدار خواندن کتاب الکترونیکی هم هستند. دو دستگاه اصلی برای خواندن کتاب تا امروز تبلت و کتابخوان هستند. تبلت قدیمی‌تر است و سال‌های زیادی است مردم به استفاده از آن عادت کرده‌اند و در کنار گوشی هوشمند خود، از کارکردهای تبلت نیز سود می‌برند. تبلت به‌دلیل صفحه نمایش بزرگی که دارد، برای فیلم دیدن و کتاب خواندن خیلی محبوب است. کتابخوان با کارکردهایی متفاوت چندوقتی است رقیب جدی تبلت شده است؛ به‌طوری که طرفداران کتاب الکترونیک بین خرید تبلت و کتابخوان شک دارند.

باغ کالا در این مقاله سعی می‌کند دید روشنی درمورد این دو ابزار کتاب خوانی به شما بدهد تا با خیال راحت اقدام به خرید تبلت و کتابخوان کنید.

کتابخوان؛ کتابخانه‌ای به وسعتِ دنیا.

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

اگر با سختی رفتن به نمایشگاه و خرید کتاب آشنا باشید، احتمالاً عاشق این ایده می‌شوید که بتوانید هزاران کتاب را همیشه و به‌طور هم‌زمان همراه داشته باشید، بدون آنکه نگران خراب شدن صفحات آن باشید.

شکی نیست که تجربۀ خواندن کتاب فیزیکی خیلی لذت‌بخش است، اما در دنیای تکنولوژی با این سرعت زیاد، کاربردی بودن حرف اول را می‌زند، نه لذت بردن از عادات قدیمی. همانطورکه روزی ماشین تایپ جای قلم و مرکب را گرفت و سالها بعد کامپیوتر و لپ‌تاپ جای ماشین تایپ را، حالا نیز وقتش رسیده به کتاب‌های تلنبارشده‌ای که روزبه‌روز کهنه‌تر می‌شوند، سروسامانی بدهیم و با استفاده از کتابخوان و تبلت بیش از پیش کتاب‌خوان شویم.

کتابخوان الکترونیک E-reader چیست؟

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

 

کتابخوان دستگاهی مستطیلی‌شکل با ضخامت کم و مجهز به سیستم‌عامل اندروید یا آی او اس است که به‌عنوان جایگزینِ کتاب فیزیکی چند سالی است خط تولید آن آغاز شده، اما به‌دلیل ضعف‌هایی که داشته به کالای پرمصرفی درمقابلِ تبلت تبدیل نشده است، اما با پیشرفت در ساختار کتابخوان‌ها، امروزه در سراسر دنیا و ایران طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است.

این دستگاه به شما اجازه می‌دهد هزاران کتاب فارسی و خارجی‌زبان را یک‌جا با خود همراه داشته باشید و به شما انگیزۀ بیشتر کتاب خواندن می‌دهد. می‌توانید هرساله جدیدترین کتاب‌هایی را که در نمایشگاه کتاب موجود هستند، روی کتابخوان خود داشته باشید. شاید هنوز برایتان سوال باشد که فرق کتابخوان و تبلت چیست و چرا باید کتابخوان بخریم؟

در ادامه به مواردی می‌پردازیم تا با کتابخوان و ویژگی‌های منحصربه‌فردش آشنا شوید.

 

کتابخوان یا تبلت؟؟

اگر برایتان این سوال پیش آمده که کدام یک از دستگاه‌ها را باید بخرید، اول به این فکر کنید برای چه استفاده‌ای آن را می‌خواهید؟ هر کالایی هدفی خاص دارد، گرچه چند کار را باهم انجام دهد. اگر شما فردی هستید که بیشتر سال‌ها به نمایشگاه کتاب رفته‌اید، پس شما یک کتاب خوان حرفه‌ای هستید و قطعاً کتابخوان انتخاب بهتری است. اما اگر کتاب خواندن را در کنار فیلم دیدن، بازی کردن، چت کردن و وصل شدن به اینترنت می‌خواهید، تبلت گزینۀ همه‌جانبه‌ای است.

برای مشاهدۀ قیمت انواع تبلت‌ کلیک کنید.

کتابخوان ویژگی‌هایی متفاوت با تبلت دارد که برای کتاب خواندن محیطی مجزا ایجاد می‌کند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

نمایشگر منحصربه‌فرد

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

نمایشگر کتابخوان، برعکسِ تبلت و گوشی از LCD و  LED در ساختار خود استفاده نمی‌کند؛ بلکه از جوهرۀ الکترونیک و کاغذ دیجیتال سود می‌برد. یعنی نورِ صفحۀ کتابخوان مثل تبلت و گوشی از پشت صفحه تامین نمی‌شود، بلکه نمایشگرِ کتابخوان نور خود را از محیط اطراف می‌گیرد، برای همین دقیقا مثل کتاب موقع مطالعه نیاز به نور محیطی دارد، ولی اگر در تاریکی بخواهید مطالعه کنید چند دیود نوری از جلوی نمایشگر، نور کافی را فراهم می‌کند.

دقیقاً به همین دلیل است که در استفادۀ بیرون از خانه و زیر نور خورشید، نسبت به تبلت موفق‌تر عمل می‌کند و مثل تبلت صفحه نمایشِ کتابخوان زیر نور خورشید تاریک نمی‌شود، بلکه واضح‌تر می‌شود.

 

باتری بهینه

از آنجایی‌که صفحه نمایشگرِ کتابخوان LCD نیست، مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به تبلت دارد و چه‌بسا با یک بار شارژ تا چند هفته و یک ماه دوام بیاورد. ازاین‌رو برای مطالعه نیاز نیست دائم آن را شارژ کنید و تجربۀ مطالعۀ منسجم و یکپارچه‌ای دارید که خواندنِ کتاب فیزیکی را تداعی می‌کند و گاهی یادتان می‌رود در حال کار با یک وسیلۀ الکترونیک هستید.

 

خوش‌دست و سبک

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

به زمانی فکر کنید که خرید زیادی از نمایشگاه کتاب انجام داده‌اید و باز هم قصد دارید به قدم زدن بین غرفه‌ها ادامه دهید. آن موقع است که وزن کتاب بیش از هر وقتی به چشم می‌آید. کتابخوان‌ ها معمولا در اندازۀ 6 یا 7 اینچی هستند، درحالی‌که تبلت‌ها از این اندازه هم فراتر می‌روند. باوجود اندازۀ بزرگ، باریک و تخت هستند و وزن کم آنها، جابه‌جایی را آسان می‌کند. هدف این است که هرجا و هر زمان بتوانیم کتاب بخوانیم. پس کتابخوان با حذف قطعات اضافی وزن خود را در حالت ایدئال نگه داشته تا هیچ بهانه‌ای برای بیرون نبردن آن از خانه نداشته باشید. تجربۀ کتاب خواندن در خانه نیز آسان می‌شود. دیگر دستانتان از نگه داشتن کتابخوان خسته نخواهد شد.

 

طیف رنگی

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

اگر در نمایشگاه کتاب، بیشتر به محتوا و موضوع کتاب اهمیت می‌دهید و قبل از ورق زدنِ کتاب به فهرست آن رجوع می‌کنید، پس احتمالاً تصاویر رنگی کتاب برایتان اولویت ندارد. گفتیم که کتابخوان سعی کرده همه‌چیز را شبیه به کتاب فیزیکی نگه دارد تا کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای را پس نزند. صفحۀ سیاه و سفیدِ نمایشگر، کتابخوان را به کتاب نزدیک‌تر و از تبلت دورتر می‌کند. اما اگر به کتاب‌های پرتصویر و کمیک بوک علاقه دارید و می‌خواهید در کنار کتاب خواندن از کارکردهای دیگر هم سود ببرید و فیلم و ویدیو ببینید، تبلت را انتخاب کنید تا همه‌چیز را رنگی تجربه کنید.

برای مشاهدۀ قیمت تبلت سامسونگ Galaxy Tab A8 64/4 GB کلیک کنید.

 

کتابخوان دوست‌دارِ چشم‌ها

بیشترین چیزی که به چشم‌ها آسیب می‌‎زند، نور بک لایتِ ال سی دی در گوشی و تبلت است. پس شاید برای مطالعۀ طولانی‌مدت تبلت مناسب نباشد. همانطور که گفتیم نمایشگر کتابخوان از تکنولوژی جوهر الکترونیکی استفاده می‌کند و نور را به چشم بازنمی‌گرداند، برای همین می‌توان بدون خستگی چشم‌ها از مطالعۀ طولانی‌مدت با کتابخوان لذت برد.

 

مزاحم‌ها را حذف کن!

کتابخوان موقع مطالعه مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. مهم‌ترین نکته زمان کتاب خواندن، تمرکز داشتن است. خیلی وقت‌ها نبود تمرکز خواندن یک کتاب کوتاه را به درازا می‌کشاند و حتی وقتی بعد از تمام شدنش لذتی از آن نبرده‌اید. کتابخوان با حذف کارکردهای دیگر و تمرکز بر مسئلۀ کتاب خواندن تمرکز شما را در بالا می‌برد و شما را به یک کتاب‌خوان حرفه‌ای تبدیل می‌کند. پس می‌توانید گوشی‌تان را پشت در رها کنید و دیگر نگران دریافت نوتیفیکیشن‌های متخلف نباشید.

اما اگر نیاز دارید هنگام مطالعه از دنیای بیرون و دوستان خود باخبر باشید، تبلت به‌دلیل اینکه سیم‌کارت می‌خورد، شما را به اینترنت و دنیای بیرون متصل نگه می‌دارد.

برای مشاهدۀ قیمت تبلت سامسونگ Galaxy Tab S8 کلیک کنید.

 

با طبیعت آشتی‌ کن.

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

برگزاری نمایشگاه کتاب گسترده‌ترین شکل فروش کتاب فیزیکی است؛ یعنی فروش هزاران تن کاغذ. اگر دوست‌دارِ کتاب هستید، حتماً نسبت به طبیعت هم بی‌تفاوت نیستید. شاید دغدغۀ خیلی از دوست‌داران کتاب این باشد که همزمان دو چیزی را دوست دارند که یکی به دیگری آسیب می‌رساند. کتابخوان الکترونیک و تبلت از قطع شدن میلیون‌ها درخت جلوگیری می‌کنند. حالا دیگر در انتخاب بین ابزارهای مطالعۀ کتاب الکترونیک دستتان باز است، پس بهانۀ کافی برای خریدن کاغذ ندارید.

برای مشاهدۀ قیمت تبلت هواوی MediaPad M5 lite کلیک کنید.

 

تا داغه بخون!

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

فرض کنید تعریف یک کتاب را جایی خوانده یا شنیده‌اید و همان لحظه مشتاق خواندش هستید. اما اگر مجبور باشید برای خرید آن به کتابفروشی بروید یا تا زمان نمایشگاه کتاب صبر کنید، ممکن است خرید آن به تعویق بیفتد، تنور دیگر داغ نباشد و هیچوقت موفق به خواندنش نشوید. اما به لطف کتابخوان‌ و تبلت امکان این را داریم که کتاب موردنظرمان همان زمانی که می‌خواهیم در دستمان باشد.

 

وقت و انرژی طلاست.

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

درست است که گشت و گذار در نمایشگاه کتاب و ورق زدن کتاب‌ها لذتی است که هیچوقت از بین نمی‌رود، اما این برای مواقعی است که عجله‌ای برای خرید کتاب نداریم. برعکس، زمانی که نیاز مبرم و سریع به یک کتاب داریم، فقط می‌خواهیم آن را داشته باشیم و مهم نیست که به کتابفروشی برویم یا از هر جای دیگر تهیه کنیم.

اگر کتاب خوانی برایتان خیلی جدی‌تر از تفریح و تفنن است، بهترین راهِ تهیۀ کتاب، راهِ سریع‌تر و آسان‌تر است.

 

مقرون‌به‌صرفه بودن

یکی از دلایل مراجعه به نمایشگاه کتاب، قطعا تخفیفِ روی کتاب‌هاست. پس ما به ارزان بودن اهمیت می‌دهیم. شاید در نگاه اول قیمت کتابخوان الکترونیک یا تبلت نسبت به کتاب چاپی زیاد به نظر بیاید، اما این هزینه‌ای است که برای یک بار می‌پردازید و تا آخر عمر تمام کتاب‌هایتان را رایگان می‌خوانید. ضمن اینکه قیمت کتاب چاپی رو به افزایش است و سالهاست استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب‌های الکترونیکی رایج شده است. حال چه بهتر که برای این اپلیکیشن‌ها خانه‌ای امن تهیه کنیم که تمام کارش پشتیبانی از فایل‌های متنی است.

برای مشاهدۀ قیمت تبلت لنوو مدل Tab 5 M7 کلیک کنید.

 

کتاب‌های الکترونیک را از کجا پیدا کنم؟

درحالی‌که برای خرید کتاب فیزیکی به نمایشگاه کتاب و کتابفروشی‌های سطح شهر مراجعه می‌کنیم، این سوال پیش می‌آید که فایل کتاب‌های الکترونیک را از کجا تهیه کنیم. کتابخوان از همۀ انواع فایل‌های متنی پشتیبانی می‌کند. PDF، docx یا DjVu فرقی نمی‌کند. هر فایلی را که از گذشته به‌صورت رایگان داشته‌اید، می‌توانید به کتابخوانِ خود منتقل کنید. باتوجه به پایین بودن حجم پی دی اف، تعداد زیادی کتاب را روی حافظۀ کتابخوان می‌توانید داشته باشید.

راه دوم پلتفرم‌های کتاب الکترونیکی هستند. هر کشور پلتفرم‌های مخصوصِ خودش را دارد تا حق ناشر و نویسنده را محفوظ نگه دارد. وظیفۀ کتابخوان پشتیبانی از پلتفرم‌هاست. پلتفرم‌هایی در ایران برای نشر کتاب‌های الکترونیک و صوتی وجود دارند که می‌توان اپلیکیشن آنها را روی کتابخوان یا تبلت نصب کرد. علاوه‌بر آن برای خواندن کتاب‌های خارجی‌زبان می‌توانید از آمازون و دیگر پلتفرم‌های خارجیِ نشر کتاب الکترونیک استفاده کنید.

 

معرفی بهترین کتابخوان‌ ها

کیندل آمازون Amazon kindle

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

کیندل قدیمی‌ترین کمپانی کتابخوان است که از سال 2007 تولید کتابخوان خود را شروع کرد. در ابتدا مثل هر محصول جدیدی ایراداتی داشت ولی رفته‌رفته با بهبود کارکرد و ظاهر، به دستگاهی کارآمد برای کتاب خواندن تبدیل شد و امروزه حرف اول را در بازار کتابخوان الکترونیک می‌زند. کتابخوان کیندل آمازون باتوجه به امکاناتش قیمت خوبی دارد. نکتۀ مثبت دیگر کتابخوان کیندل دسترسی به کتابخانۀ آمازون است. هم‌چنین می‌توانید با نصب اپلیکیشن Kindle به تمام کتاب‌های انگلیسی دسترسی داشته باشید.

اونیکس بوکس Onyx Boox

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

کتابخوان اونیکس بوکس از دیگر برندهای معتبر کتابخوان است که رقیب جدی کیندل به حساب می‌آید و در مواردی حتی از کیندل گران‌تر است. این کتابخوان به‌دلیلِ پشتیبانیِ پلتفرم‌های کتاب الکترونیک ایرانی در ایران بسیار محبوب است و نسبت به کیندل که پلتفرم ایرانی را پشتیبانی نمی‌کند، برتری دارد.

کوبو Koboا

نمایشگاه کتاب 1402 + مکان و زمان برگزاری

کوبو برندی کانادایی است که با کتابخوان های کیندل و اونیکس رقابت می‌کند اما همیشه سهم بازار کمتری نسبت به آنها داشته است. بااین‌حال کوبو در سال 2018 موفقیت چشم‌گیری در تولید کتابخوان و انتشار کتاب‌های الکترونیک و صوتی کسب کرده است.

 

در یک کلام

تکنولوژی در زندگی ما تاثیر فراوانی داشته است؛ هرجا سعی کردیم مقابل آن بایستیم، درنهایت مجبور شدیم با کمی تاخیر خودمان را با آن هماهنگ کنیم. تا زمانی که ممکن است از شیوۀ سنتیِ کتاب خواندن و برگزاری نمایشگاه کتاب لذت می‌بریم و درعین‌حال گوشه چشمی به شکل‌های دیگر آن داریم تا در موقع لزوم با آن بیگانه نباشیم. قبل از خرید هر کالایی ابتدا به ویژگی‌ها و کارکردهای آن توجه کنید. زمانی احساس نیاز مبرم به کتابخوان پیدا خواهید کرد، که از حمل کردن چند کتاب سنگین خسته شده باشید و چشم‌هایتان از نگاه کردنِ زیاد به مانیتور خسته شده باشد، یا به‌خاطر خواندن پی‌دی‌اف و جزوه‌های درسی روی تبلت و گوشی مجبور باشید تمام‌مدت به شارژر وصل باشید. درست همین موقع است که به ابزاری جدید نیاز دارید که هم احساس کتاب واقعی به شما بدهد و هم کارکردهایی بیشتر از آن داشته باشد.

 

اما زمانی است که می‌خواهید پولتان را صرف خرید وسیله‌ای همه‌جانبه کنید که علاوه‌بر نیازهای کتاب خواندنتان، نیازهای دیگری از جمله دیدن ویدیوهای رنگی، در ارتباط بودن با گروه‌های دوستانه و خانوادگی و… را فراهم کند. در این مواقع بعضی افراد ترجیح می‌دهند کتاب‌هایشان را نیز بر روی تبلت بخوانند.

باغ کالا ارائه‌کنندۀ پایین‌ترین قیمت‌ها در دستۀ تبلت و کتابخوان است.