واکنش ایران به استفاده از واکسن کرونا روسیه

پس از انتشار خبر تولید واکسن کرونا توسط روسیه سوالاتی در مورد اینکه این واکسن به ایران هم خواهد آمد و تا چه میزان می‌توان به این واکسن مطمئن بود پیش آمد. که در ادامه به بررسی این سوالات خواهیم پرداخت.

سفیر کشورمان در روسیه، اظهار کرد: ایران از موفقیت و دستاوردهای روسیه در زمینه تولید واکسن کرونا استقبال می‌کند و معتقد است جامعه جهانی نیز باید از آن استقبال کند.

کاظم جلالی روز پنج‌شنبه 23 مرداد در مصاحبه با آژانس خبری «اسپوتنیک» اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با ویروس کرونا از ابتدای شیوع این بیماری اقدام به انجام پژوهش و تحقیق درخصوص تولید واکسن این ویروس کرد و یکی از همکاری‌هایی که از ابتدای شیوع این بیماری بین ایران و روسیه شکل گرفت، همکاری در این زمینه بوده و از اینکه روسیه توانسته در این‌خصوص به موفقیت‌هایی دست یابد، نه‌تنها ما استقبال می‌کنیم، بلکه معتقدیم جامعه جهانی باید از آن استقبال کند.

همچنین ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره واکسن کرونای روسی با بیان اینکه این واکسن فاز سوم کارآزمایی بالینی را رد کرده است، گفت: مطمئن باشید اگر واکسنی برای کرونا در دنیا تولید شود و کیفیت لازم را داشته باشد، آن را برای مردم‌مان تهیه خواهیم کرد.

حریرچی در رابطه با واکسن کرونا روسیه افزود: به‌طور کلی در دنیا ۱۶۵ واکسن با عنوان واکسن کرونا در حال ساخت است و ۲۷ واکسن هم به فاز انسانی رسیده‌اند. واکسن کرونایی که کشور روسیه ساخت آن را اعلام کرده است، یکی از هشت واکسنی است که فاز سوم کارآزمایی بالینی را رد کرده است.وی افزود: وزارت بهداشت ایران به دو صورت می‌تواند درباره این واکسن صحبت کند؛ یکی از طریق سازمان بهداشت جهانی است؛ به‌طوری که این سازمان تاییدیه‌های لازم را برای این واکسن اعلام کند و دیگری از طریق همکاری‌های دوجانبه با روسیه است.

مدیرکل روابط‌عمومی وزارت بهداشت نیز بیان کرد: واکسن کرونا که در روسیه تهیه شده است درصورتی‌که بخواهد در ایران استفاده شود باید استانداردهای علمی و فنی لازم درکشور را پاس کند. وی افزود: برای تهیه و در اختیار گذاشتن واکسن کرونا در کشور، پسوند روسی، چینی و یا اروپایی مهم نیست بلکه آنچه حائز اهمیت است طی شدن موفقیت‌آمیز تمامی مراحل علمی و تایید شدن آن از سوی مراکز بین‌المللی است که پس از آن نیز وزارت بهداشت باید قبل از ارائه واکسن به عموم مردم تمامی مراحل علمی آن را تایید کند.وی ادامه داد: آن چیزی که اخیرا در روسیه به‌عنوان واکسن کرونا از آن رونمایی شد با اطلاعاتی که ما داریم، مرحله اول مطالعات بالینی را طی کرده لذا نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

در کنار روسیه، چین، آمریکا، انگلستان و تعدادی دیگر از کشورها نیز کار خود برای ساخت واکسن کرونا را ادامه می‌دهند، هرچند سازمان بهداشت جهانی گفته نباید انتظار داشت که در سال جاری میلادی واکسنی آماده توزیع شود.

برای اطلاع از آخرین اخبار کرونا روی اینجا کلیک کنید.