وضعیت کرونا در وسایل نقلیه عمومی چگونه است؟

در یک مطالعه که وضعیت کرونا روی قطارهای پرسرعت چین انجام شد میزان انتقال به مسافران بین 0 تا 10 درصد متغیر می‌باشد. با توجه به زیاد شدن انتقال ویروس کرونا و طبق مطالعات انجام شده کاهش تراکم مسافران و رعایت نکات بهداشتی مثل استفاده از ماسک ها و … بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد وقتی مسافران ماسک می‌زنند و فاصله اجتماعی را نیز رعایت می‌کنند این امر باعث کاهش خطر انتقال بیماری می‌شود.

طبق بررسی محققان روی مسافرانی که در در اواسط دسامبر ۲۰۱۹ تا اواخر فوریه ۲۰۲۰ از قطارهای پرسرعت چین استفاده کرده بودند تعداد 2300 مسافر را به عنوان بیماران شاخص شناسایی کردند. گفته شده بیش از 72000 نفر در نزدیکی این افراد بوده اند و طبق بررسی ها از این تعداد فقط 234 نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند این موضوع به این معنی است که میانگین میزان انتقال این بیماری حدود 32/0 درصد می‌باشد. گفته شده افرادی که ارتباط  بسیار نزدیک با بیماران داشته میانگین درصد انتقال آنها 3/5 درصد بوده است.

همچنین درصد میزان انتقال در افرادی که در ردیفی که یک بیمار نشسته بود درصد انتقال بیماری 1/5 درصد بوده است. مدت زمانی که فرد در ارتباط با بیمار بوده است نیز بسیار مهم است به طوری که میزان ابتلا به ازای هر ساعت 15/0 درصد افزایش می‌یابد. برای کسانی که در کنار یک فرد آلوده نشسته اند، میزان ابتلا در هر ساعت ۱.۳ درصد افزایش می یابد.

لازم به ذکر است با پیاده شدن فرد از قطار نیز خطر ابتلا برای افرادی که روی آن صندلی می‌نشینند نیز وجود دارد. طبق گزارش منتشر شده از CTV News در بین 1342 نفری که بر روی یک صندلی آلوده به ویروس نشسته اند فقط یک نفر به این بیماری مبتلا شده است.

طبق گزارش محققان باید مسافران با فاصله از هم قرار گرفته و همچنین میزان زمان سفر باید محدود شده و 3 ساعت در نظر گرفته شود.

مطالعات انجام شده از وضعیت کرونا نتایجی دقیقی نداشته زیرا امکان این وجود نداشت که محققان بدانند فرد مورد نظر دقیقا در قطار مبتلا شده و یا اینکه چند نفر از ماسک استفاده کرده اند ولی به هر حال باید توجه داشت که وسایل نقلیه عمومی ممکن است بسیار آلوده بوده و برای استفاده از آنها باید تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد.

برای اطلاع از اخبار کرونا اینجا کلیک کنید.