کرونا ویروس ممکن است از طریق تلفن همراه هم انتقال پیدا کند

آیا ویروس کرونا از طریق تلفن همراه انتقال می‌یابد؟

امروزه تلفن همراه تقریبا مانند یکی از اعضای بدن است و همیشه در همه جا همراه انسان‌هاست. در این شرایط با انتشار آمار کرونا که نگران کننده است؛ گویی این ویروس قصد رفتن از جمع‌مان را ندارد و فعلا خبری از واکسن کرونا نیست. پس باید تمام تلاش‌مان برای جلوگیری از ابتلا به آن بکنیم. آزمایش‌ها حاکی از این است که کرونا ویروس تا چند ساعت بر روی سطوح زنده می‌ماند. تلفن همراه نیز یکی از این سطوح است که بسیار در معرض آلودگی قرار دارد و می‌تواند در انتشار این ویروس نقش بزرگی داشته باشد. به همین دلیل ضدعفونی کردن آن همچون دست‌ها، خانه و لباس‌ها مهم است.

آیا ویروس کرونا از طریق تلفن همراه انتقال می‌یابد؟

گوشی‌ها همیشه آلوده هستند

گوشی ما همیشه در خانه، محل کار، ماشین، وسایل نقلیه عمومی، فروشگاه، رستوران و هر محل دیگری همیشه کنار ماست. طبق مطالعات انجام شده هر فرد به طور متوسط در طول روز 76 بار گوشی خود را لمس می‌کند. آزمایش‌هایی که قبل‌تر انجام شده بود، نشان از این داشت که موبایل وسیله‌ای آلوده است؛ همچنین گفته می‌شود اکثر گوشی‌های همراه ما آلوده به انواع باکتری‌‌ها و چندین مورد قارچ‌ هستند. متاسفانه تا به امروز کمتر زمانی آن‌ها را تمیز و ضد عفونی می‌کردیم. همچنین حمل این وسیله در کیف دستی و جیب لباس و خاموش شدن به ندرت آن، محیط کنترل شده‌ای را از لحاظ دما تولید می‌کند که این موضوع، خود به زنده ماندن عوامل بیماری زا کمک می‌کند.

گوشی‌ها همیشه آلوده هستند

کرونا ویروس بر روی گوشی می‌نشیند

همان طور که می‌دانید ریز قطرات آلوده به کرونا ویروس، هنگام سرفه و عطسه‌ی افراد ناقل می‌تواند تا 2 متر جا به جا شود و بر روی سطوح بنشیند. پژوهشگران بیان می‌کنند که، این ویروس بر روی سطوح شیشه‌ای و در دمای اتاق بین ۹۶ تا ۱۲۰ ساعت (۴ تا ۵ روز) و بر روی سطوح پلاستیکی صیقلی تا ۷۲ ساعت (سه روز) ممکن است زنده بماند.

همچنین نتایج پژوهش‌ها بر ویروس COVID-19 نشان می‌دهد؛ در دمای طبیعی اتاق ویروس کرونا میتواند بر روی سطوحی نظیر صفحه نمایش تلفن همراه تا ۴ روز زنده بماند. زنده ماندن طولانی کرونا در محیط به این معنی است که، انتقال آن از طریق صفحه‌ نمایش گوشی‌ها به ‌راحتی امکان ‌پذیر است. کافی‌ست در حین استفاده از تلفن همراه، فرد مبتلا در کنار شما سرفه یا عطسه کند. ویروس به این طریق روی صفحه‌ نمایش گوشی شما می‌نشیند و شما پس از دست زدن به آن و مالیدن دست‌‌های خود به دهان یا بینی‌تان مبتلا خواهید شد.

کرونا ویروس بر روی گوشی می‌نشیند

آلودگی موبایل خود را جدی بگیرید

 با این تفاسیر توصیه می‌شود روزانه در چندین نوبت، با دستمال آغشته به آب و صابون، اسپری‌های تهیه شده از ترکیب آب و الکل و یا پرتوهای نوری فرابنفش که باکتری‌ها و ویروس‌های نشسته بر سطح گوشی را از بین می‌‌برند، صفحه نمایش تلفن همراه خود را ضدعفونی کنید. همچنین توصیه شده در مکان‌های شلوغ، تا حد امکان از گوشی استفاده نکنید و اگر مجبور به این کار شدید دست‌های خود را ضد عفونی کنید. برای مطلع شده از روند صحیح این کار مطلب ضد عفونی کردن تلفن همراه را مطالعه کنید.

این مساله به قدری اهمیت دارد که وزارت بهداشت سنگاپور، اعلام کرد که تمیز کردن تلفن‌های همراه افراد به مراتب مهمتر از ماسک زدن در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. به گزارش خبرگزاری ایرنا وزارت بهداشت سنگاپور در گزارشی اعلام کرده است: تلفن‌های همراه به دلیل تماس با دهان و بینی و چشمان فرد از عوامل اصلی انتقال ویروس کرونا هستند. بر اساس این گزارش، شستن دست‌ها و ضدعفونی کردن تلفن‌های همراه از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از انتشار ویروس کروناست.

آلودگی موبایل خود را جدی بگیرید

بعد از کرونا هم تلفن همراه‌تان را ضدعفونی کنید

در آخر خاطر نشان می‌کنیم، میلیاردها نفر در سراسر جهان در حال استفاده از اسمارت فون‌ها هستند. این ابزار‌های کارآمد در انتقال بیماری همه‌گیر در بین مردم نقش دارند. انتقال عوامل بیماری‌زا از طریق تلفن‌های همراه یک نگرانی جدی برای سلامتی است. این امر در دوران همه ‌گیری مانند وضعیت کرونا اهمیت می‌‌یابد، ولی در زمان‌‌های دیگر نیز بهتر است گوشی‌‌های خود را تمیز کنیم. این کار ممکن است تنها چند دقیقه وقت شما را بگیرد، ولی برای سلامتی خود و جامعه‌تان بسیار مفید خواهد بود.