گوشی های سامسونگ سری S30 به سنسور TOF مجهز نیستند

سامسونگ در مقایسه با اپل در زمینه تکنولوژی Time of Flight ضعیف تر است و قصد دارد که سنسوری جدید تولید کند که توان رقابت با نمونه های اپل را داشته باشد به دنبال این موضوع احتمالا سری S30 سامسونگ گلکسی از سنسور ToF استفاده نخواهد کرد.

البته سامسونگ اعلام کرده که قصد کنار گذاشتن این فناوری را نداشته و درحال‌توسعه سنسور ToF مخصوص به خود است.

طبق گزارش جدیدی که مجله‌ کره‌ای Elec منتشر کرده و درباره شباهت سری S30 به نوت 20 صحبت کرده و اشاره ای بر عملکرد ضعیف سنسور سامسونگ در مقایسه با رقیب خود داشته و همین را دلیل حذف ToF از نسل بعد گلکسی می‌داند.

این حسگر با تشخیص فاصله خود تا اشیا و افراد مختلف باعث می‌شود کیفیت عکاسی بهبود قابل توجهی پیدا کند. همچنین، کیفیت حالت پرتره یا بوکه هم تا حد زیادی افزایش می‌یابد. دوربین گوشی‌های هوشمند در محیط‌های کم نور با مشکلات زیادی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و دوربین ToF در این شرایط هم می‌تواند مثمر ثمر واقع شود؛ زیرا این دوربین می‌تواند موقعیت و مسافت نسبت به اشیاء موردنظر را در شرایط نوری مختلف تشخیص دهد.

دوربین اصلی گوشی هم با دریافت و پردازش این اطلاعات و به کار بردن آنها در پردازش نهایی تصویر، می‌تواند کیفیت عکاسی در شرایط مختلف و به ویژه محیط‌های کم نور را بهبود ببخشد.

سنسور TOF در iPad Pro استفاده‌شده است و اکنون نیز قرار است در iPhone 12 که به‌زودی معرفی می‌شود استفاده کند. طبق سامسونگ بر این باور است که اپلیکیشن‌های فعلی واقعیت‌افزوده و واقعیت مجازی محتوای خاصی ارائه نمی‌کنند که نیاز به ToF داشته باشند.

دلیل عملکرد ضعیف تر نمونه سامسونگ نسبت به اپل فناوری پایه مورد استفاده سنسور می‌باشد. کمپانی اپل از سنسور ToF مستقیم همراه با ماژول LiDAR استفاده می‌کند، سامسونگ از ToF غیرمستقیم استفاده می‌کند. این اختلاف باعث شده دوربین‌های اپل تا range  دو برابری قادر به اندازه‌گیری مسافت یعنی تا 6 متر بوده و سنسور سامسونگ تقریباً می‌تواند 3 متر را پوشش دهد.

نکته جالب اینجاست که هیچ یک از دو کمپانی سنسورهای TOF را تولید نمی‌کند بلکه این عضو کوچک را از سونی خریداری می‌کنند. کمپانی اپل با عقد یک قرارداد انحصاری برای تکنولوژی ToF  مستقیم با سونی، تنها نمونه غیرمستقیم این سنسور را برای سامسونگ و دیگر تولیدکنندگان باقی گذاشت.

سامسونگ اکنون در حال کارکردن بر روی حسگر جدیدی از نوع ToF است که با استفاده از همان روش غیرمستقیم بتواند مسافت اندازه‌گیری بسیار بیشتر را پوشش دهد. اگر این تحقیقات نتیجه دهد و رضایت‌بخش باشد و به دنبال آن اپلیکیشن‌های واقعیت‌افزوده و واقعیت مجازی هم عملکرد بهتری از خود نشان دهند شاید این کمپانی کره‌ای تصمیم به استفاده از فناوری جدید در محصولات آتی خود بگیرد.

گفته می‌شود که سامسونگ از دوربین اصلی 150 مگاپیکسلی در پرچمداران نسل بعد خود استفاده خواهد کرد و تصویر برداری به طور فوق العاده ای بهبود خواهد یافت.